Ráadásul nagyon nehéz határvonalat húzni, hiszen az integráció eddigi mozgatórugója pont a közös piac volt: az ugyanis a közvélekedéssel ellentétben nem csak a vámok megszüntetését és a szabad kereskedelmet jelenti, hanem a járulékos korlátok lebontását is. Épp a közös piac mentén fűződött egyre szorosabbra az integráció, mert a mind inkább korlátok nélküli kereskedelem megkövetelte a személyek, a munkaerő, a szolgáltatások és a tőke szabad áramlását is – hogy csak a hírhedt alapszabadságokat említsük.
A harmadik opció a kétsebességes Európáról szól, azzal a jelmondattal, hogy »akik többet akarnak, tegyenek többet«. A schengeni térség vagy az eurózóna példája alapján a dokumentum a védelmet, a bel- és igazságügyi együttműködést és a szociális és adózási területet említi lehetőségként a szorosabb együttműködésre. Utóbbi ellen Orbán egyébként épp két hete hirdetett szabadságharcot az évértékelőjében, az ajrópéerebb(nek látszani akaró) Románia pedig a minap határolódott el a többsebességes Európának még az ötletétől is, mivel az »elmélyíti a szakadékokat«.
A negyedik lehetőség a »csináljunk kevesebbet, de hatékonyabban« elvre épül, gyakorlatilag viszont nem kevesebbet sorol fel, hanem nagyon is többet: ráadásul olyan érzékeny területeket vonna be a közösbe, mint a kereskedelmi egyezmények, a terrorizmus elleni harc vagy a menekültügyi rendszer. Ügyes marketinggel talán ezt a verziót lehet leginkább lenyomni az emberek és a tagállami kormányok torkán, például úgy, hogy cserébe néhány jelentéktelenebb területen visszavesznek az integrációból.
Végül ötödikként természetesen a föderális Európa, a »csináljunk sokkal több mindent együtt« ideája merül fel, aminek a gyakran hangoztatott frázisok ellenére szintén nagyjából annyi a realitása, mint a visszatérésnek a puszta piaci szempontokhoz; és amiről Juncker is elismeri a dokumentumban, hogy a társadalom egy részét még jobban elidegenítheti az EU-tól. De azért játsszunk csak el egy pillanatra az utópikus gondolattal: ebben a verzióban 2025-re az EU egy szereplőként lép fel a kereskedelemben és a nemzetközi színtéren, és egy, közös képviselőt küld a legtöbb nemzetközi fórumra.
Elképzelték, hogy 2025-ben mondjuk Guy Verhofstadt képviseli önöket az ENSZ-ben? Na, akkor most válasszanak egy opciót!”