Mert nehogy már ne legyen kőkemény politika az, ami a Herr-Frau „szakállasvicc” Eurovirsli és a National Pedographic gyermekmegrontásos különszáma, valamint a minapi, a „kismama” kifejezést tiltó angliai rendelkezés háromszögében történik.
(Itt rögtön elnézést kell kérnem a kirekesztő „háromszög” kifejezésért, a konvex és nemkonvex, valamint éltranzitív és egyéb sokszögektől, a tetra- és oktaéderektől, továbbá az ezekhez hasonló síkidomoktól egészen a konkáv deltoidokig.) Mint ismert, a brit orvosi kamara azt tanácsolja a kórházi alkalmazottaknak, hogy kerüljék a kismama, anya, várandós anya, édesanya kifejezéseket, nehogy ezzel sértsék a transzneműek jogait.
E groteszk hír oldalvízén értesültem az áramlat legújabb vívmányáról, a Reflektor nevű LMP-közeli oldalon tavaly májusban megjelent Transzzsidó kiáltványról is, amit érthetetlen módon mély csend fogadott eddig a nyilvánosságban.
*
Nehéz eldönteni, hogy az (egyébként a Reflektor transznemű identitásokról folyó vitájában megjelent) cikk írója komolyan gondolja-e, amit mond, vagy ironizál. Ha az írást paródiának szánja, a helyzet még szörnyűbb, mint ha komolyan beszélne – ekkor ugyanis nem egy szerencsétlen embertársunk kisiklott gondolatairól, hanem a zsidóság legtraumatikusabb sorskérdéseiből gúnyt űző gonosz irományról beszélhetünk. Mindenesetre a szerző, aki Rosenfeld Mirjam Ráhelnek nevezi magát, azon kesereg, hogy a zsidóság nem fogadja be őket, de a „hagyományos” genderiták sem. Hát igen, az utóbbira azt tudom mondani, gender gendernek farkasa.
Akár paródiáról beszélünk, akár komoly kiáltványról, a jelenség valós: a – nevezzük mi is így – transzzsidó magatartás létezik. Úgyhogy anélkül, hogy különösebben belemerülnénk abba az ártalmas „gondolati” zagyvalékba, amit az említett szerző összehordott, virtuális védőfelszerelésbe burkolózva vizsgáljunk meg belőle néhány elemet.
A Transzzsidó kiáltvány (a továbbiakban TZSK) a transz előtaggal olyan nem zsidó születésű személyt jelöl, aki erős érzelmi kötődése miatt szeretne zsidóvá válni, de nem a hagyományos értelemben vett prozelita úton, felvéve a zsidó hit külső és belső jegyeit, hanem merőben önkényes formában. A kiáltvány által transzzsidónak nevezett emberek – így a szerző – valójában gój testbe zárt zsidók, akik tudatosan is igyekeznek magukra ölteni a szerintük rájuk rótt identitást, de – és ez a kulcsmomentum – nem a Tóra, a próféták és nem is a szóbeli hagyomány alapján, hanem a zsidóságnak tulajdonított kulturális ismérvek és ezekbe kevert mindenféle természetellenes perverzió segítségével.