Óvatosságra intettem magam. Mégse hebrencskedjük el a dolgot, ha a Rolling Stones 11 év után új stúdiólemezzel jelentkezik. Múlt pénteken, december 2-án kijött már a Blue & Lonesome, aznap el is kezdtem hallgatni, de eddig vártam az írással.
Két kemény véleménylehetőség feszült ugyanis egymásnak első hallgatásra, s hogy dönteni tudjak (a bal fülembe hörgő ördögnek vagy a jobba trillázó kisangyalnak hiszek-e), ahhoz bizony kellett némi idő.
Erről a lemezről ugyanis nyugodtan lehetne temetői hangulatban írni. Ha a tényeket nézzük, ez a 12 dal pontos illusztrációja annak, hogy a Rolling Stones, ez az egykor a zenét megújító, zseniális dalokat és lemezeket ontó alakulat régen megszűnt alkotó közösségként működni. A Blue & Lonesome ilyen értelemben nem is hattyúdal. A gyásztávirat maga.
Mert mit is adtak ki most ezek a hetvenes éveikben járó rockveteránok? Blueslemezt.
Oké, oké, lehetne mítoszt gyártani e köré, hogy hát visszatértek oda, ahonnan indultak, hiszen tényleg a bluesból indultak (meg persze Chuck Berry rock and rolljából). Mick Jagger 55 évvel ezelőtt a dartfordi vasútállomáson épp Muddy Waters és Chuck Berry lemezeit szorongatta a hóna alatt, ami akkor Angliában nagy szó volt, Amerikából kellett ugyanis megrendelni az ilyen kincseket. A szintén azon a peronon ácsingózó Keith Richards meglátta egykori iskolatársát, hóna alatt a lemezekkel, utóbbiak miatt pedig rögtön le is szólította. És a bluesról kezdtek beszélgetni. Meg arról, hogy csináljanak bandát. Így is tettek.
Amit a hatvanas évek közepétől tíz éven át műveltek aztán, az történelem. Zenetörténeti jelentőségű is. Az egyik első nagy sikerét tényleg blues-feldolgozással (Little Red Rooster) arató banda a kor igényeinek megfelelően aztán saját dalokkal állt elő, és már első valódi lemezén olyan izgalmas örök darabokat mutatott be, amilyen a Paint It Black vagy a lassúak közül a Lady Jane.
A bluest viszont végig megtartották maguknak, sőt, nem egyszerűen csak megtartották: saját arcot adtak a feldolgozásoknak is. A Stones Love In Vain-je például countryba hajlik, alig van köze az eredeti Robert Johnson-dalhoz. Attól olyan jó – főleg az 1970-es Get Yer Ya Ya's Out koncertlemezen (abban az időszakban, '69-től '74-ig kivételesen volt jó gitáros is a bandában, Mick Taylor személyében). Akkor, a fénykorban a Stones új szintre emelte a bluest: a Midnight Rambler című dal szinte blues-oratórium. Zseniális.