Családi botrány: Stohl Andrásék felújították Gyula házát, egy rokon most milliókat követel emiatt tőle

Farkas Gyula egyedül neveli három gyermekét, végre úgy tűnt, egyenesbe jönnek, de egy 30 éve nem látott családtag mindent keresztülhúzhat.

„Hiszem, hogy eredendően mindenkiben ott van a zene” – hangsúlyozza Palya Bea, akinek most megjelent új kötetét és a hozzá tartozó lemezt gyerekkori emlékei, az önfeledt családi bulizások és saját hétköznapjai ihlették.
„Palya Bea még abból is zenét csinál, ami másnak nyűgöt jelent, emellett játékot kreál a csontjaink rezegtetéséből, a szívünk dobbanásából. „Mindig megpróbálom a bennem lévő érzeteket lefordítani zenére” – vallja az énekesnő, aki szerint nem baj, ha valami nem sikerül tökéletesen, hiszen már egy sóhaj, egy kiáltás, vagy a kanál kocogtatása is zene lehet. Palya Beával meghatározó kettősségekről, szemérmes felnőttekről, kopogós csizmákról és a mosás ősi rítusáról is beszélgettünk.
A Nappali dalok nem egy sima gyerekversgyűjtemény, hiszen az abban szereplő dalok a hangulatteremtést, az egymásra hangolódást, két lelkiállapot közötti váltást, az átmenetet segítik elő. De mi ez a váltás, és miért van rá szükség?

A saját életemmel babrálok, és abból jönnek ki a dalok. Négy éve vagyok anya: ahogy nőtt a lányom, mások lettek az igényei, ahogy nekem is. Elkezdtem ezeket a váltásokat figyelni. Egészen egyszerű dolgokra gondolok: van, hogy én megjövök a próbáról, Lili az oviból, a férjem a bevásárlásból – ez három teljesen más energia és állapot. Ha megkérdezem, mi volt az oviban, a válasz: semmi. Ilyenkor ugyanis általában nem tudunk azonnal válaszolni, mert nem abban az állapotban vagyunk. (...) Sok ütőhangszert használtunk, és az egésznek a mindennapi életben való áramlásszerűségét akartam megfogni. Van ebben egy flow-élmény, az az érzés, hogy így jó otthon lenni. Pedig nálunk sem tökéletes minden, de pont azért kezdtem el ezt írni, mert nem az! Aztán persze visszanyúltam ahhoz a koncepcióhoz is, ami kiskorom óta kísért, ez pedig a „hangok a lakásban”: amikor porszívóra vagy hajszárítóra énekelünk, figyeljük a kerti hintaágy nyikorgásának ritmusát, vagy a kanalunk koccanását a tányéron. Vagy a nagy kedvencemet, a húsklopfolást.
Amióta anya vagy, jobban figyelsz ezekre a hangokra?
Gyerekkorom óta minden hangot figyelek, a lépteim ritmusára is dallamokat szoktam gyártani. A mostani pluszt az átmenetek figyelése, az egymásra hangolódás jelentette. A könyvben a dalszövegek mindegyike elé írtam egy minitörténetet, ezekben nagyon sokszor saját gyerekkori emléket említek. Klasszikus példám a Rántott hús című dal: gyerekkoromban sokszor arra keltem, hogy anyukám klopfolja a húst. Úgy voltam vele: mit kell csinálni a munkánál? Hát munkadalt írni! Kicsit etnikus hangszerekkel megoldott lakossági techno lett, de nagy kedvenc a felnőttek körében is.
(...)
Ezzel szemben a mai zeneoktatásban mit látsz?
A zenetanítás szerintem legtöbbször a grammatikával kezdődik. Ha egy kisgyerek ma elmegy zongoraórára, akkor elkezdi tanulni a billentést, a szolfézst, az egésznek a grammatikájára irányul a figyelme, ami biztos, hogy nagyon jó, de aztán szerintem nehezebb megtalálni a választ arra, hogy miért is zenélek én tulajdonképpen. Könnyen kialakulhat egy olyan képzet, hogy a zene csak koncerttermekben jelenik meg, vagy csak az tudja művelni, aki tehetséges. Ezek a tételmondatok körülveszik a zenét, miközben a kapcsolat az elemi hangkiadás igényével eltűnik. Mondják, ugye, hogy ne kiabálj annyira. Sok tanítványom meséli, hogy náluk nem kiabálnak, és aztán amikor arra kérem, hogy rakja bele az erőt a hangjába, nem tudja, hogyan kell. Az egész könyv egészen mélyre vezet vissza, de amikor gyerekekkel, fogyatékkal élőkkel, autistákkal foglalkozom, mindig működik. Az emberek elkezdenek érezni a zene mentén, örömet éreznek, és ahhoz kapcsolódnak, ami belül van, majd ezt követően a másikhoz is tudnak kapcsolódni. Van tehát az egészben egy jó értelemben vett kapcsolódási vírus. Mindez kulcskérdés akkor, amikor a családról beszélünk.
(...)
A könyved szerint olyan tárgyakból is hangokat lehet előcsalogatni, amelyekre először talán nem is gondolunk. Mi dönti el nálad, hogy miből lesz hangszer?
Van a dalképzésnek egy nagyon érdekes testi reakciója nálam. Bízom a testemben, és amikor felmerül egy nagyon jó ötlet – ezek közé tartozott a kopogós csizma, de régi ötlet a porszívó vagy a kávégép berregése –, akkor melegséget érzek a hasamban. Figyelem az érzeteket, melyek egy-egy ötlet mentén keletkeznek bennem. Ami nem hagy békén, abból biztosan dal lesz. Mindez kivált belőlem egy cselekvést, elkezdek dallamokat, ritmusokat felénekelni a diktafonra, elindul a kezem a billentyűzeten. A mosásról például Afrikában jegyeztem fel dolgokat; mindig azt gondoltam róla, hogy összeköti az időket, hiszen a mosás a megtisztulás ősi rítusa, és bár a mosógép már modern, de a teregetést nem ússzuk meg! És lehet, hogy egy este nem a rántott hús készítésére vágysz a leginkább, de ha berakod ezt a dalt, és akkor lesz kedved hozzá!
(...)
Mások erre azt mondhatják, hogy egy zenésznek könnyű, viszont elég sokan vannak olyanok, akik nem akarják, hogy mások fültanúi legyenek, ahogy nyekereg a hangjuk, vagy azt gondolják, hogy nincs semmi ritmusérzékük, és még hangszeren sem játszanak. Nekik miben segíthet ez a könyv?
Szerintem van egy olyan angyalka, aki megvizsgálja ezeket a mondatokat. Ki mondta, hogy nincs ritmusérzékem, ki mondta, hogy nem tudok énekelni? Én ezzel szemben azt mondom, hogy de hát hangot kiadni, kiabálni tudsz, nem? Sóhajtani tudsz, nem? Ezért is írtam, hogy a zene mindenkié, a hangadás elemi igénye és készsége mindenkiben ott van. Ha elfogadjuk, hogy a zene alapigényeket közvetít, akkor megadjuk a lehetőségét annak, hogy egy énekelni nem tudó anyuka is rávegye majd magát arra, hogy kiadjon csak egy hangot. A gyerek azt kezdi utánozni, ami a testünkből, a sejtjeinkből tudattalanul árad. Ha a felnőtt szégyelli kiadni a hangot, akkor ő azt fogja levenni. Azért is hívom a Nappali dalokat családi albumnak, mert a szülők is kicsit gyerekké válhatnak, és elkezdhetnek zenét tanulni egészen az alapoktól. Hiszem, hogy eredendően mindenkiben ott van a zene, és ez esetben én semmi olyat nem rakok bele kívülről, ami ne lenne már meg. Én nagyon remélem, hogy ez a fajta jó boszorkány rá tud majd ülni a szülők vállára, és azt mondja nekik: nem kell tökéletesen, csak próbáld meg.”