Vekerdy Tamás pszichológus még ennél is sötétebb árnyalatokkal ábrázolta a hvg.hu-nak a kortárs szülői tablót. Szerinte a történet ott kezdődik, hogy Magyarországon otthon és az iskolában egyaránt jellemző, hogy még mindig testileg és lelkileg is megnyomorítják a kicsiket. »Ütik-verik, miközben túlszabályozzák a gyerekeket, és hangoztatják a macsó baromságokat, hogy jó lenne, ha megint kötelező lenne a katonaság, mert akkor végre minden fiatalember megtanulná, hogy hol lakik a magyarok istene, a nőknek meg a konyhában, a fakanál mellett van a helye. Miközben hetente 4-5 nőt agyonvernek otthon.«
Vekerdy szerint egyébként is nagyon nehéz értelmesen beszélni bármilyen családi, gyereknevelési kérdésről »ebben az előítéletes, korlátolt gondolkodású, nagyon rossz mentális állapotban lévő országban, ahol mindenki azt gondolja, hogy tudja a tutit«.
(...)
Központban a gyerek – de hogyan?
Az általunk megkérdezett szakértők abban mind egyetértenek, hogy leginkább azért esünk át a ló túlsó oldalára, mert próbálkozunk ugyan a gyerekközpontúsággal, csak épp azzal nem vagyunk tisztában, hogy ez pontosan mit is jelent. Egy biztos: a gyerekközpontúság a közkeletű elképzeléssel szemben nem azonos a kontroll és a keretek hiányával, sőt, tulajdonképpen semmi köze hozzá, hanem egy tudományos fogalom, pszichológiai törekvés elnevezése. »A gyerekközpontúság leginkább azt jelenti, hogy a biológia és a pszichológia próbálja minél hatékonyabban feltárni, hogy egy gyerekből hogyan lesz boldog, egészséges, kiegyensúlyozott felnőtt, aki jól érzi magát a bőrében. A cél pedig az lenne, hogy segítsünk a szülőknek minél hatékonyabban beépíteni ezt a tudást hétköznapi gyakorlatba, a gyereknevelésbe« – mondja Németh Erika gyerekpszichológus.