Kelly Robson az ancien régime Versailles-ába repít minket, ahol egy feltörekvő, becsvágyó kisnemes természetfeletti megoldást ajánl a vízvezetékek (vécék és szökőkutak) problémájára. Sam J. Miller két írással is bekerült a válogatásba – ezek közül nekem a Jégtömbök tetszett jobban, amelyben egy apokalipszis után nyerünk betekintést egy amerikai menekült apa és az új világban felnövő fia kapcsolatába, szívszorító fordulattal. Greg Bear Indul a gép című novellájában egy kvantumszámítógép beindítása nem redukálja, inkább többszörözi a problémákat.
Akadt pár egészen zavarba ejtő történet is: ilyen volt Vonda N. McIntyre novellája, ami űroperás felütéssel kezd, hogy aztán valami egészen sötét és furcsa fordulatot vegyen; vagy Nike Sulway írása, amelyben antropomorf rinocéroszok (?) csinálnak dolgokat, és ami után biztos máshogy fogunk tekinteni a kihalás szélén lévő rinocéroszok közötti LMBTQ-jellegű kapcsolatokra – nehéz hova tenni ezt a novellát. Ahogy Kai Ashante Wilsonét is, ami leginkább olyan, mint egy nagyon posztmodern videójáték leírása.
A végére hagytam a három kedvencemet: a Nebulára jelölt Tamsyn Muir A mélytenger menyasszonya című írásában a mélység ura eljön, hogy feleséget válasszon magának, és az egésznek annyira jó atmoszférája van; aztán a Hugóra jelölt Alyssa Wong Sorvadó anyának éhező leánya című horrorját, amiről inkább nem is árulok el semmit; illetve Catherynne M. Valente Liliom és szarv című fantasyjét, ahol a háborúskodás eszköz nem a kard és az íj, hanem a méreg és az ellenméreg.
Ugyan került pár közepes és – mint említettem – pár egészen furcsa darab is Strahan idei válogatásába, mégis: többségében remek, és gyakran magyar nyelven eddig ismeretlen szerzők érdekes novelláit olvashatjuk a kötetben. Csak remélni merem, hogy a Gabo SFF-nek bejön a dolog, és mostantól minden évben kezünkbe vehetjük az aktuális antológiát. Az ideit megérte.