Az óvodában a tünetek erősödnek az új környezet, az új szabályok és az új társak hatására. Jól látszik, hogy a figyelemzavaros gyermekeknek nehezükre esik az alkalmazkodás, beilleszkedés, a közös játék, a tisztelet megadása, és az együttműködés. Heves érzelmi-, és dühkitöréseiket, agressziójukat, a játékokban elszenvedett kudarc miatti hangos elégedetlenségüket a társak sem díjazzák, ezért sokszor egyedül játszanak.
Kívülálló számára kifejezetten idegesítőek ezek a kicsik, akik egy percre sem állnak le, csörögnek, csattognak valamivel, kárt tesznek környezetükben, nem óvatosak, a figyelmeztetést nem hallják meg, sőt, szándékosan a tiltás ellenkezőjét csinálják. Nagycsoportban különösen hangsúlyosak a tünetek: a megoldandó példák nem érdeklik őket, nincs türelmük és feladattudatuk, nem tudnak koncentrálni, figyelni, viselkedni, félbe hagyják a munkát, nyugtalanok. Csak azzal foglalkoznak, ami érdekli őket, ezért kimagasló intelligenciájuk is lehet, sőt, egyes tudományterületeken jelentős tájékozottsággal rendelkezhetnek. Ugyanakkor küzdenek a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia tüneteivel is.
Iskoláskor
Az iskolai 45 perces órák végigülése egy hiperaktív gyermeknek kínszenvedés. Állandóan jár a lába, és nyugtalan. Az első osztályban rögtön kiderül, hogy rossz a ceruzafogása, nehézkes az írás, a betűsorrend, miközben az írásjelekre sem figyel és nincs tanulási motivációja. Számfogalma kialakulatlan, a számjegyeket nem jól ismeri fel, számolni kevéssé tud, rövid távú memóriája, emlékezete és lényeglátása gyenge, szókincse szegény, mozgásában ügyetlen, téri tájékozódása fejletlen, keveri a jobb és bal irányokat.
Mivel ezek a gyermekek befolyásolhatóak, önértékelésük pedig alig van, ellenben gyakran unatkoznak, sokszor keverednek rossz társaságba. A figyelemzavar mindezekkel párosulva tanulási zavarhoz vezet, a szülői teljesítménykényszer pedig a teljes kudarcba, esetleg iskolakerülésbe taszítja a hiperaktív gyereket.