A világ pénzét követeli Oroszország a Google-től
Akkora bírságot szabtak ki az amerikai cégre, ami sokkal több az egész világ össztermékénél.
Ha cselekszünk álomszerű közlekedési rendszert építhetünk az önvezető autók köré. Ha nem…
„Ötven évig tartott a ló és az autó közötti átmenet. Senki nem tudta elképzelni, milyen következményei lesznek az autónak. Az átlag amerikai nyolc munkaórájából kettő autója kifizetésére megy el, amire azért van szüksége, hogy eljusson a munkahelyre. Az USA-ban tavaly 38 ezren haltak, 4,4 millióan sérültek meg súlyosan közlekedési balesetben. Szingapúr szűkös földterületének 12 százaléka az autóinfrastruktúráé. 2,2 millió delhii gyerek visszafordíthatatlan tüdőkárosodásban szenved a légszennyeződés miatt.
Hihetetlen, de hála az autonóm járművek érkezésének lehetőségünkben áll újracsinálni városainkat, fosszilis tüzelőanyag függőségünket, a munkára vonatkozó társadalmi szerződést.
Viszonylag keveset vitáznak a változás gyorsaságáról és méretéről, az autóiparon jóval túlmutató hatásokról, vagy az óriási potenciál kiaknázását célzó menetrendről.
Útelágazásban állunk. Az egyik irány produktív új évszázad felé vezet, fenntarthatóbb, élhetőbb, egyenlőbb és igazságosabb városokkal.
Viszont, ha a rossz irányba megyünk, zsákutcába jutunk. A városok már most komplex és kaotikus helyek életre és munkára. Ha hagyjuk, hogy az automatizált járműveket a jelenlegi szabályozás szerint használjuk, még több dugó, sokmillió munkanélküli sofőr és közlekedési infrastruktúra hatalmas deficitje lesz a következmény. Kihagyjuk azt a lehetőséget is, hogy rendezzük a közlekedés folyékony üzemanyagoktól való függőségét (és az idekapcsolódó légszennyeződést).
Egyelőre fel se fogtuk, mennyire kritikus változásról van szó. Valójában elalszunk a volánnál. A városok alakításáért felelős személyek többsége nem értette meg, mi és milyen gyorsan fog bekövetkezni. Úgy építik a jövőt, mintha a jelen lenne.
Mihelyst elkezdik árulni az autonóm járműveket, elfogadásuk és az átállás tempója minden várakozásunkat felülmúlja. A keresleti és a kínálati oldal számára egyaránt tetszetős gazdasági következmények lesznek a változás hajtóerői. A sofőröket fizető cégek egyik legjelentősebb kiadási tételüktől szabadulnak meg. Az Uber például nagyon várja az önvezető autókat, és azért fektetett be saját technológiájába, hogy minél előbb valósággá váljanak. És az Uber csak egyike az autonóm járművekre a lehetőség pillanatában azonnal átálló cégeknek. A teherszállító iparban szintén komoly megtakarításokra számíthatunk. Nem véletlen, hogy az ex-Google-osok által alapított Otto és hasonló startupok már tesztelik a vezető nélküli mamutjárműveket. A fogyasztók szintén alig győzik kivárni az önvezető autókat. Sokmillióan fogják értékelni a sofőrköltség nélküli új szolgáltatásokat.
Ha elkezdődik, alig lesz időnk kidolgozni, hogy hogyan használjuk az autonóm járműveket. Pedig ki kell.
Katasztrófa lenne, ha csak a sofőr tűnne el, és minden más maradna a régiben. Dugók, munkanélküliség, elvesztett adóbevételek…
Viszont annyi a szeretnivaló lehetőség – megosztott autók, megváltozik a nagyvárosi táj: szélesebb járdák, több utcai növény és fa, több kerékpár-sáv és utcai berendezés. Megfizethető árú lakóépületek, zöld terek, boltok és iskolák építhetők az okafogyottá vált garázsok és parkolók helyén. Jó irányba alakulnak át az adók is: búcsút inthetünk a gázadónak, parkolási bevételnek, jogosítvány-költségeknek, közlekedési bírságnak… Bővül az energiahálózat, csökkennek a káros környezeti hatások.
Újra kell csinálni a kapitalizmust. Mivel sok munka megszűnik, kikerülhetetlen, hogy nyissunk a jövedelemegyenlőtlenségeket minimalizáló igazságosabb rendszer felé. Egy olyan világban, ahol a legtöbb munkát gépek végzik, ideje lesz bevezetni az általános alapjövedelmet.
Ha egy város vagy egy ország megpróbálja lassítani a folyamatot, több másik lép a helyére. Nem számít, mennyi ideig tart a küzdelem és az átállás, a végén úgyis az önvezető autókat választjuk, hogy ne legyen évi 38 ezer amerikai, világviszonylatban pedig 1,25 millió halott, sokmillió sérült (plusz a szenvedés és a gyógyítási költségek) közlekedési balesetek miatt. Önmagában ezért is megéri átállni, jó tervezéssel viszont élhetőbbek lesznek a városok és a bolygó.”