(Közbevetőleg: „néhány rossz fiú”? Talán még a papír is szégyelli, hogy e szavakat kell hordania.)
Az elveknek alárendelt valóságot tükrözi az a nyelvi manipuláció is, hogy TGM és elvhívei szigorúan ragaszkodnak a „menekülő” kifejezéshez, noha az érkezők alapmotívuma nem a menekülés (ugyan mi elől menekülnek Görögországból, Macedóniából, Szerbiából?), hanem a jobb élet. Ez nem mindegy. Aki menekül, annak feltétel nélkül segíteni kell. Aki azonban azért jön, hogy ugyanolyan életet szerezzen magának, mint a miénk, azzal szemben teljesen jogos a mérlegelés, a feltételek meghatározása. Például, hogy tartsa be a schengeni törvényeket. Még akkor is, ha a nyomorból tart a jó élet felé.
A hamis, elveknek alárendelt valóságértelmezés után jön a sokaság lenézése. „A közvéleményt – majdnem egészében – megtévesztette a látszat és a látszatra épülő propaganda.” Hogy van ez? TGM (akit nyilván nem tévesztett meg a látszat) okos, a közvélemény, vagyis a sokaság azonban buta? Nem tűnik demokratikus gondolatnak – nem is az. Ez a jakobinusok önhittsége: én jobban tudom, hogy mi jó neked, mint te magad.
Mindjárt ez után az elveknek alárendelt társadalomelmélet következik. A közvélemény „elfogadta, hogy vannak olyan megváltoztathatatlan kulturális tulajdonságok (ez esetben állítólag vallási eredetűek), amelyek merényletekhez meg egyéb erőszakos »cselekményekhez« vezetnek. Ha ez a gondolat helytálló, akkor »az európai értékekből« mindenképpen a színes népek tömeges lemészárlása, rabszolgaságba döntése következik, népirtás, haláltáborok, atombomba. Akkor itt mindannyian potenciális gyarmatosítók, rabszolgatartók, tömeggyilkosok, inkvizítorok, kínvallatók vagyunk. Nőpofozó, gyermekbántalmazó, pedofil állatok vagyunk, felelőtlen környezetszennyezők, a mások szenvedéseivel szemben közönyös morálbetegek. Mindenki tudja, hogy ez ostobaság. Némelyek ilyenek, mások meg nem. A hasonló ostobaságok a muszlimokkal (és mindenkivel) szemben éppen ennyire bárgyú föltételezések, amelyeken – ha nem volnának politikai szenvedélyek tárgyai – mindenki kacagna.”
Valóban mindenki tudja, hogy ez ostobaság. A közvélemény nem is fogadott el semmi ilyesmit. Hanem, noha döntő hányadában a tételes tudományos bizonyítás ismerete nélkül, a strukturális antropológia törvényeit fogadta el – minthogy azok igazak is. TGM-nek hadd ajánljunk egy újabb olvasmányt, Claude Lévi-Strauss Strukturális antropológia című művét (igen, a kétkötetest, még ha nehéz olvasmány is). Abból megtudhatja, hogy noha mint egyén teljesen függetlenek lehetünk a közösségünktől, mint sokaságnak, a valószínűség-számítás szabályai szerint, meglehetősen jól kiszámítható a várható viselkedésünk. Hiteink, vágyaink, félelmeink, szokásaink, törekvéseink, viselkedési mintáink struktúrát alkotnak, ezt a struktúrát elődeinktől megörököljük és utódainknak továbbadjuk, ha akarjuk, ha nem.