Vendégszerzőnk, Bencsik Gábor írása
Nem tudni, a magyar közéleti publicisztika egyik legizgalmasabb, leggondolatgazdagabb szerzője, Tamás Gáspár Miklós olvasta-e Asbóth Jánosnak a Magyar Conservativ Politika című, 1875-ben megjelent tanulmányát. Ha nem, érdemes volna belelapoznia. Ilyen sorokat találhat benne: „A liberalismus bizonyos elvekből indúl ki, és bizonyos elvek megvalósitása képezi czélját. A conservativ politika az adott viszonyokból indúl ki és a helyzet, az állam, a honpolgárok reális szükségében keresi czélját.”
TGM-nek kétségkívül vannak elvei. Ez tiszteletre méltó. Az azonban, hogy a helyzetet, az állam és a honpolgárok reális „szükségeit” makacsul nem hajlandó számításba venni, már egyáltalán nem az. Az elvekhez igazítani a valóság értelmezését – ez jakobinizmus. Márpedig Népszavazás, bojkott, Röszke című írásában pontosan ezt teszi: „Arról van szó ugyanis, hogy beengedjen-e a magyar állam Magyarországra pár ezer közel-keleti, közép-ázsiai és észak-afrikai menekülőt. Akkor is, ha esetleg akad köztük néhány rossz fiú.”
TGM elveinek érvényesítéséhez kétségkívül ez az értelmezés az alkalmas. Csakhogy hamis. Persze hogy nem ezerkétszáz emberről van szó. Hiszen „pár ezer közel-keleti, közép-ázsiai és észak-afrikai menekülő” ma is van Magyarországon. Volt is, lesz is.
Valójában három egymásra épülő, megválaszolható és eldönthető kérdésről van szó. Nézzük:
1. Helyes-e Nyugat-Európa vezetőinek jelenlegi válasza a tavaly elindult tömeges migrációra?
2. Ezen belül, helyes-e, ha Nyugat-Európa jelenlegi vezetői a migránsokkal kapcsolatos (helyes vagy helytelen) döntéseik következményeit szétterítik azon országok között, amelyek(nek kormányai) nem értettek és ma sem értenek egyet ezekkel a döntésekkel?
3. Végül pedig, az Európai Unió rendelkezzék-e azzal a joggal, hogy bárhonnan érkezett emberek meghatározott országba kötelező letelepítéséről döntsön?
(Közbevetőleg: „néhány rossz fiú”? Talán még a papír is szégyelli, hogy e szavakat kell hordania.)
Az elveknek alárendelt valóságot tükrözi az a nyelvi manipuláció is, hogy TGM és elvhívei szigorúan ragaszkodnak a „menekülő” kifejezéshez, noha az érkezők alapmotívuma nem a menekülés (ugyan mi elől menekülnek Görögországból, Macedóniából, Szerbiából?), hanem a jobb élet. Ez nem mindegy. Aki menekül, annak feltétel nélkül segíteni kell. Aki azonban azért jön, hogy ugyanolyan életet szerezzen magának, mint a miénk, azzal szemben teljesen jogos a mérlegelés, a feltételek meghatározása. Például, hogy tartsa be a schengeni törvényeket. Még akkor is, ha a nyomorból tart a jó élet felé.