„Bagatellizálják a szombati pedagógustiltakozást, rendre ezt teszik.
Nem szabad bagatellizálni. Mindig vannak néhány ezren, akik valamivel nem értenek egyet. Éltem Észak-Amerikában, emlékszem, amikor az akkori kanadai miniszterelnök beszédhibáját poentírozták ki a tiltakozók. Az ilyen típusú karaktergyilkosságot, hogy az államtitkárnak beszédhibája van, vagy ne adj’ isten valaki sántít, kicsit méltatlannak tartottam. Igen, világéletemben gyorsan beszéltem, majd megpróbálok a jövőben lassan beszélni. De nem is az a lényeg, hogy én mit mondok, hanem hogy mi történik.
Direkt vett fel kockás inget? Ha azt mondja, hogy véletlenül, azt nem hisszük el a pedagógustüntetés másnapján.
Azért viselek kockás inget, mert hét végén nincs más. Hét közben nem tudom felvenni, mert rosszul nézne ki nyakkendővel, akkor hordom a fehér ingeket. Pólóban mégsem jöhettem az interjúra.
A tüntetők elégtelenre értékelték a teljesítményét. Ön hányast adna magának?
Kérdezzük meg a többieket, akik a Köznevelési Kerekasztal mellett ülnek. Az én teljesítményem csak egy része a minisztérium teljesítményének, a kerekasztalnak, az pedig nagyon komoly fegyvertény volt. (...)
Lebontják, amit Hoffmann Rózsa épített?
Akkor beszéljünk a Klik működéséről: 58 önálló szerv jön létre. De működhetett volna a Klik is, január óta rendben mentek a dolgok. A kérdés, hogy az igazgató milyen messze van a fenntartótól. Az elnök Budapesten ült, ami minden nagyvállalat esetében körülbelül így van, de ez ebben a közegben nem tudott jól működni, ezért kell átalakítani. A szervezet sokkal laposabb lesz, az igazgató és a vezető közé nem ékelődik senki. (...)
Az iskolákban nem tudnák még jobban kezelni a helyi ügyeket?
Az intézmények ehhez túl kicsik. Van nagy intézmény, ahol ezt el lehetne dönteni, de egy pici iskola ezt nem tudja jól kezelni.
Nem lenne értelme differenciálni ezek között?
Azt megpróbáltuk és nem működött. Nagyon remélem, hogy egy önkormányzat továbbra is fogja támogatni az intézményeit. A kérdés, miként tudjuk jobban hozzákötni az iskolát és a tankerületi központot a közösséghez. Decentralizáljuk az oktatásirányítást a nyugati mainstreamnek megfelelően, egy látható méretű közösség kézbe veszi a saját ügyeit. Ennek a közösségnek lesz egy tankerületi tanácsa, ebben olyan emberek fognak ülni, akik a helyi közösség érdekeit próbálják majd leképezni. Hogy mit kell tanítani, azt nem lehet a helyi közösségre bízni. Azt viszont abszolút támogatom, hogy a helyi közösségnek legyen hatása az oktatásra. Ezért hoztuk létre a tankerületi központi tanácsot, ennek majd kitalálunk egy jobban hangzó nevet.”