Wishful Polling – a brit közvélemény-kutatók kudarca

2016. június 27. 08:37

Nincs jó időszaka a brit közvélemény-kutatóknak, irdatlan nagyot tévedtek a parlamenti választások esetében, most pedig egy szakmailag jóval egyszerűbb kérdésben sikerült tökéletesen mellélőni.

2016. június 27. 08:37
Nagy Dániel
Nézőpontok blog

„Nincs jó időszaka a brit közvélemény-kutatóknak, irdatlan nagyot tévedtek a parlamenti választások (bár hozzá kell tenni, hogy főként a nehezen megbecsülhető mandátumarány) esetében, most pedig, egy szakmailag jóval egyszerűbb kérdésben sikerült tökéletesen mellélőni.

Bár az utóbbi hetek kutatási eredményei a Jo Cox elleni merényletig már több esetben is a Brexitet pártolók győzelmét jósolták, mégis a bentmaradáspárti Brexit pollok eredménye terjedt el olyan szinten, hogy tegnap este már szinte mindenki biztosra vette azt az eredményt. Nagy blama ez a közvélemény-kutató szakmának, hiába a hírérték és az eredményre való feszült várakozás, illett volna kicsit szerényebbnek mutatkozni egy nemrég bekövetkezett fiaskó után.

Persze van bajuk elég, hiszen személyesen már nem lehet kutatni az etnikai heterogenitás miatt (a magas státuszú britek egyszerűen nem szívesen engednek be a házukba migránshátterű személyeket, akik olcsó munkaerő lévén a kérdezőbiztosi hálózatot alkotják), így marad a telefon és az online felmérés. Ezekből a második kezd el leginkább terjedni az olcsósága miatt, azonban ott pedig akkor lehet torz a minta, mikor eltér egy témában az internethasználók és az azt nem használók véleménye. A Brexitnél például számíthatott ez is, így hiába súlyozták reprezentatívra a mintát, ha például csak olyan idősek kerültek be a kutatásba, akik gyakrabban használják az internetet. A telefonos kutatások általánosságban rendben vannak, azonban ott is szelektálhat, hogy a korábban taglalt indokok miatt szintén bevándorlók indítják a hívásokat.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tintamin
2016. június 27. 23:38
Mondja ezt egy pártállami seggnyaló banda élén a figura, akik szándékosan ferdítenek az állampárt kedvéért a méréseiken, háthát.
Barna_Public
2016. június 27. 11:53
Amit a cikkíró itt leír az már évtizedek óta így van. A közvéleménykutatás egy színjáték, a manipuláció eszköztárának egyik túlértékelt eleme, és hatalmas üzletág. - Egy "meztelen a király" történet. A minták Magyarországon sem reprezentatívak már évtizedek óta. Személy szerint 1994-95 öt körül hagytam abba a kérdézést, mert olyan nagy volt a visszautasítás. Az a színjáték, ami a közvélyeménykutató cég, az instruktor (kb. béresgazda) és közöttünk, ún. kérdezőbiztosok között folyt nem fért össze a (németes) munkamorálommal. Nekünk, kérdezőbiztosoknak a "terepen" csalnunk kellett (kell) a megélhetésért, nekik meg úgy csinálni, mintha nem így készülnének el a "kutatások" vagy nagyképűen a mérések. És amikor ellenőriztek bennünket, időnként példát is kellett statuálniuk a kirívó eseteknél. Egyfajta bohózat/társasjáték volt(/nyilván most is) az egész. Rendszeresen nem jósolnak meg már ezek a cégek évtizedek óta választási eredményeket, pedig aki tanult egy kis beveztő statisztikát, tudja, hogy reprezentatív minta esetén annak a valószínűsége, hogy egy ilyen minta átlaga és teljes népesség véleményének a közepe eltérjen egymástól alig nagyobb zérónál. A helyzetet súlyosbítja, hogy választások idején lényegesen nagyobb mintát használnak, a szokásos 1200 fő helyett akár 4-100000 fős is lehet, ha jól emlékszem. Vagyis a cikkíró által is leírt súlyozgatás, a nem reprezentatív mintának a népességbeli "valós" arányokhoz történő igazítgatása ilyenkor még egyszerűbb. És mégsem működik rendre. A probléma, hogy IDIOCRACIY-ban, ebben a elhülyült világban akár a cikkíróé, akár a kommentben leírt érvelés egyszerűen túl bonyolult (ki tanult akár elemi statisztikát, érti meg, hogy mi az hogy minta, átlag, valószínűség, súlyozás etc.), ráadásul egy egész iparág (mafia) épül arra, hogy a politikusoknak és a médiának szüksége van valamilyen hírre, hogy ennek vagy annak a támogatottsága nőtt-csökkent, a "kutató" cégeknek meg arra az írdatlan tömegű pénzre, ami ebből befolyik. (A jobb-rosszabbsorsú kérdezőbiztosoknek meg munkára, jövedelemkiegészítésre.) Egy intelligens világban egy-egy ilyen fiaskónak elégnek kellene lennie ahhoz, hogy az egész "iparág" bedőljön - a cikkíró elemzése nyomán közvéleménykutató cégek részvényárfolyamainak (ha van/lenne nekik) padlót kellene fogniuk. Magát a cikkírót megfenyegetnék, összevernék a háza előtt etc.. Ehelyett félhülye politikusok és vállalatvezetők értő szemekkel vizslatják a szuperül dizájnolt grafikonokat, diagrammokat, a legjobb kommunikációs tréningeket kapó "Kálmán Olgák" csacsognak százezrek előtt arról, hogy a fidesz támogatottsága csökkent vagy az LMP eléri-e a 5 százalékos küszöböt...
dysz71
2016. június 27. 09:04
Etnikai heterogenitás!!!:))))) Micsoda eufemizmus!!:)))
KannibálTatárÚr
2016. június 27. 09:02
A pozsonyi Pravdában olvastam egy brit előrejelzést. 55-45-re a brexitet jelezte elő.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!