Mi fog történni addig, amikor majd valaki – feltehetőleg Boris Johnson – váltja Cameront a posztján? A toryk most próbálják siettetni az „utódlási folyamatot”, de szeptemberig mindenképp elhúzódik a dolog, ami a tényen nem változtat: a várakozásokkal ellentétben nem az történik, hogy a referendum után azonnal megindulna a kilépés. Az időhúzás okairól csak találgatni lehet, de a számos politikai előnye mellett van egy nagy gazdasági hátránya is: a piacok nem szeretik a bizonytalanságot.
A Brexit hírére a font nagyot esett, csakúgy, mint a brit részvények a tőzsdén, a hitelminősítők pedig negatívan módosították a hosszú távú kilátásokat. Bár a brit gazdaság aligha menne tönkre az EU-ból való kilépéstől, de azért mindenkinek az lenne a legjobb, ha a lehető legrövidebb ideig tartana az átmeneti, bizonytalan időszak, és mielőbb elkezdődhetne az új helyzet konszolidálása.
A brit politikai elit azonban nem erre játszik: nem csak Cameron, de a Brexit-pártiak sem. Cameron októberben mond le, és az EU-nak a hivatalos értesítést a kilépési szándékról majd az utódja fogja megküldeni – mondta, mikor bejelentette a lemondását. Persze azt gondolhatnánk, hogy Boris Johnsonnak – vagy bármelyik euroszkeptikus következő miniszterelnöknek – az első dolga lesz majd ezt megtenni, de ez korántsem biztos. Michael Gove Brexit-párti tory politikus még a népszavazás előtt úgy nyilatkozott: a referendum után nagyjából két év múlva, azaz 2018-ban küldenék el a hivatalos értesítést a kilépésről az EU-nak! Két év! És én először még az októberig hátra lévő négy hónapon ütköztem meg!
Az ok, amiért az euroszkeptikusok sem sietnek, az az, hogy az uniós szerződés 50. cikke szerint a kilépésről való értesítést követő két év elteltével az érintett tagállam EU-tagsága megszűnik – akkor is, ha netán nem sikerült minden kérdést letárgyalni addig. (Nagy-Britannia és a tagállamok állam- illetve kormányfőit tömörítő Európai Tanács megegyezhet a határidő meghosszabbításáról, de ehhez egyhangú döntés kellene, amire azért nem érdemes bazírozni.) Az angolok pedig látják, hogy ezer szálon kötődnek az EU-jogrendszeréhez, és ezeket a szálakat nem tudják két év alatt elvágni – legalábbis megnyugtatóan nem.
Ezért, hogy időt nyerjenek, eleve később nyújtanák be az értesítést, hogy már azelőtt elkezdhessék kidolgozni a terveket a jövőre nézve, mielőtt elkezdene ketyegni az 50. cikk szerinti kétéves határidő. Egész pontosan megdupláznák ezt a határidőt, ha valóban 2018-ban küldenék csak el az értesítést. Nem csoda, hogy Junckerék látszólag fölényesen – valójában talán valamennyire sértődötten – sürgetik a briteket: indítsák meg mielőbb az 50. cikk szerinti eljárást.