A szakszervezetek még kételkednek, de már elismerik: a vártnál nagyobb lesz a pedagógusbér-emelés
Átlagosan 21,2 százalékkal tervez a kormány.
Jövőt lopni a gyerekektől kicsit bonyolultabb, mint pénzt. Két minisztérium is kellett hozzá: az emberügyi meg a gazdaságfejlesztési. Az ő kezükben van a középiskolások kétharmadának, a szakképző intézményekbe járóknak a sorsa.
„Jövőt lopni a gyerekektől kicsit bonyolultabb, mint pénzt. Két minisztérium is kellett hozzá: az emberügyi meg a gazdaságfejlesztési. Az ő kezükben van a középiskolások kétharmadának, a szakképző intézményekbe járóknak a sorsa. Nagy felelősség, ezért bevonták a Kereskedelmi és Iparkamarát is. A kamara elnökéről mindaddig nem tudtuk, hogy ő az egyik fő-fő oktatási guru is, amíg 2011-ben el nem dicsekedett vele: »Mi javasoltuk a tankötelezettség lecsökkentését.« Őt még csak-csak értem: minél olcsóbb, minél kiszolgáltatottabb munkaerővel akar dolgoztatni, ezért méltatta a kormány szociálpolitikáját is: »A szakképzésben azt csinálták, amit kértünk. A felsőoktatásban is« - nyugtázta.
A főpróba a szakiskolák lebutítása, inas- és cselédképzővé tétele volt. Ez még »csak« a fiatal generációk 20-25 százalékát tette jövőtlenné. A közismereti tárgyakat minimálisra csökkentették, heti 1-1 órában tanulhatnak magyart és matekot. Ide járnak - ha járnak - a nehezen élő, kis keresetű családok gyerekei. Miért vigyék többre, mint apjuknak-anyjuknak sikerült? Miért baj az, ha majd nem tudnak számolni, kérvényt vagy önéletrajzot írni, nem értik meg a hivatalos levelet, nem olvasnak újságot, könyvet? Ők aztán igazán röghöz kötött, szájukat befogó dolgozók lesznek, szakmaváltáshoz, új ismeretekhez, jobb munkahely kereséséhez, érdekérvényesítéshez hiányoznak az alapkészségeik. Legalább nem mennek szavazni sem.
De most jön a java! A korosztály diákjainak újabb 40 százaléka a szakközépiskolákban. Azok eddig túl sokat tudtak, nemcsak rendes érettségit, hanem szakmát is szereztek, többen egyetemre is mentek. De minek ennyit tanulni? Még a fejére nőnek munkáltatónak, főnöknek, kormánynak. Na, ősztől már nem így lesz! Nem számít, hogy erről még fogalmuk sem lehetett azoknak, akik ide jelentkeztek. Szeptemberben másfajta iskolában találják magukat, mint amilyet választottak. Az általános műveltséget, készségeket, tudást adó tárgyak itt is luxusnak nyilváníttattak, négy év alatt 600 órával kevesebbet szánnak rájuk. Helyüket elfoglalják a Kamara által megkívánt, csak egyetlen szakma jelenlegi szintjére felkészítő tárgyak. Most még talán el lehet boldogulni velük, de ezek a gyerekek még 2060-ban is dolgozni fognak! Kész-passz, az ő jövőjük is ellopva, ez is megvolt. Felére csökken a magyar és a matek, a természettudományok közül pedig csak egyet szabad tanulni. Vagy fizikát, vagy kémiát, vagy biológiát, vagy földrajzot, ahogy kijelölik. A többit nem. 13-14 évesen véglegesen el kell döntened, melyik pályára lépsz. Nincs átjárás egy másik iskolába, hiszen ott más tárgyat írtak elő. Továbbtanulásról se nagyon álmodozz.
Kezdőként egy egészségügyi szakközépben tanítottam: jó páran mindig az orvosira felvételeztek. Na, ennek vége. Ahhoz fizika érettségi is kellene, de mostantól az egészségügyi szakközepesek csak biológiát tanulnak, fizikát, kémiát nem. A kohászok csak kémiát, a gépészek csak fizikát. Egy karikatúra szerint a földrajz azért marad el a legtöbb iskolából, nehogy megtudják a növendékek, merre van Anglia.
Ha mégis elindulnak, nem lesz sok csomagjuk. Szinte mindent elloptak tőlük.”