*
Kertész Imre azonban nem csak korunk diagnózisát, hanem a lehetséges kiutat is megmutatja. Műveiből, leginkább az önéletrajzi jellegű írásokból és naplórészletekből, kirajzolódik, noha itt-ott halványan és töredékesen, hogy a totalitarizmussal szembeni ellenállás egyetlen módja az emberi autonómia megőrzése. Minden körülmények között.
Ez természetesen komoly kétkedéssel és bizonytalansággal jár együtt, ebből kapunk ízelítőt a Gályanaplóban, és biztosan nem könnyű az út. Egy embertelen rendszerrel szemben felvállalni saját értékeinket és így szabadnak maradni, tudatában az ebből következő kitaszítottságnak és a jövőtlenségnek – ezt fájdalmas őszinteséggel mutatja be a Kaddis – embert próbáló döntés. De mindezek ellenére, mint Kertész élete mutatja, nem eleve lezárt út.
Ez azért különösen fontos számomra, mert számtalanszor hallottam a környezetemben, hogy a „régi rendszerben” valamit meg kellett tenni, nem volt más lehetőség, még ha tudták is, hogy rosszat tesznek. Sosem tudtam ezzel az önfelmentéssel azonosulni, de amíg nem olvastam Kertész műveit, mindez nem tudatosult bennem, hanem csak homályos ellenérzést éreztem.
Azt is megtanultam Kertésztől, hogy az autonómia vállalása egyáltalán nem valami magasztos, amerikai filmes finálészerű életmozzanat, senki sem fog utána gratulálni. Az apró-cseprő, gyakran méltóságát veszett mindennapi élet része ez, és egyáltalán nem sikerre ítélt stratégia. Ezért sem meglepő, ha Kertész gyakran cinikus, nihilista: a teljes kiszolgáltatottság, az elutasítottság-érzés, az évtizedes periférialét nyilvánvalóan nem az optimizmust építi.
A legfontosabb számomra, és ezt a felismerést is Kertésznek köszönhetem, hogy a szellemi és erkölcsi autonómia, és így a szabadság megőrzésének döntése mindig a saját kezünkben van, nem lehet mindent a külső körülményekre fogni.
Úgy látom, a generációm tagjai és a nálam fiatalabbak eleve hajlanak arra, hogy valamiféle áldozat-szerepbe képzeljék magukat, akiktől a kibontakozás lehetőségét mindig a külső körülmények veszik el. Kertész arra biztat, hogy ezt a szerepet adjuk fel, nézzünk szembe magunkkal, kétségeinkkel, problémáinkkal, és merjük a szabadságunkat megélni. Ma sem ideálisak a körülmények, de valószínűleg sosem voltak azok.