A dokumentumfilmes Wildernek két célja van: filmet forgatni az eseményekről, miközben lassú, taktikus mozgással el akar a felső szintre, és párbajban legyőzni a fentiek vezetőjét, Anthony Steele-t, aki mint a magasház királya próbál úrrá lenni az eseményeken és egy új társadalmi rend előfutárát látja a történésekben. Laing a középső szinten hamar alkalmazkodik az új, állatias világhoz, ahol megtalálhatja valódi énjét. Mindhárum számításait felülírja azonban a civilizáció gyors és teljes hanyatlása, amely végül minden magasabb célt eltöröl hőseinkben a történet végére. De kik fogják uralni az új világot? És tényleg visszatérhetnek a normális állapotok?
Horror a magasházban
A társadalom összeomlásának ábrázolása, az állatias ösztönök felszabadulásának bemutatása tökéletes; az erőszak fokozódása pedig nem öncélú. Neff tavaly kiadott könyvében az elektromosság eltűnése hozta el a civilizáció bukását; itt egyszerűen csak az izolált, városi ember korlátainak hirtelen eltűnése okozza ugyanezt. Nincsenek nagy fordulatok vagy nagy magyarázatok, de még csak rendes befejezés sem kell ennek a könyvnek, mert működik nélküle. A horrort csak mi, olvasók érezzük egyébként, a szereplők nem: ők valamiféle skizofrén racionalitással kezelik az egyre durvább helyzeteket.
A szöveg maga remek, egy-egy hasonlatba simán beleborzong az ember. Ballard mélyen beletúr karakterei pszichológiájába, lefesti, milyen gyermekkorból maradt vágyak és szexuális ösztönök törnek elő és viszik őket lefelé a civilizációs lépcsőn, miközben a szertehagyott szemeteszsákok, törött üvegek, kibelezett hullák, barikádok, megsütött kutyatetemek és felgyújtott bútorok között tort ül az erőszak és a halál. A karakterek motivációi fokozatosan válnak alaposan átgondolt tervekből egyszerű mázzá, amire már maguk sem emlékeznek: Wilder például még akkor is magánál tartja a kamerát, miután az összetört.
Szóval nem kellett csalódnom Ballardban, akire véletlenül bukkantam rá – a minap kirobbant vitához hozzászólva azt kell mondjam, hogy hiába közel negyven éves, simán kiadható lenne a regény. A film a két előzetes alapján pedig kifejezetten ígéretesnek tűnik, kár, hogy nem mutatják be itthon – így aztán valószínűleg arra sincs sok esély, hogy a könyv megjelenjen. Aki pedig kedvet kapott a lerobbant magasházakhoz, az nyugodtan kattintson ide, és nézegessen fotókat az 1989 óta üresen álló pécsi magasházról, amit most már végre tényleg lebontani készülnek. Vagy esetleg ide, ahol modernista francia toronyházakról készült sorozatot közölt az Index.