A kevesebb a több
A színpad nagy klasszikusai Lope de Vegától, Shakespeare-től kortársunkig, Brookig nem véletlenül az egyszerűséget hangsúlyozzák a színpadi eszközök használata esetében. Valóban a kevesebb a több!
Igen, a kevesebb viszi az üzenetet, őrzi meg a stílusegységet a hóbortos elegyítésektől, az agresszív sznobizmus alternatív halmozásaitól. A több az már sokk(!), rengeteg, és eltájolja a közönséget a katarzis-mentes konzumálás irányába.
Mint a versmondásnál is érzékelhető, az egyszerűen, tisztán értelmezett mondatokat nem felül, csak alulmúlni lehet a hörgésekkel, grimaszokkal, hadonászással, megbontván ezekkel a „művészi melléktermékekkel” a verstől elvárható stílusegységet. Alig rejtett akarnok szándék ez, ilyenkor a költőt kívánja a szavaló minden áron felülmúlni, és nem a költeményt megszólaltatni, szolgálni. Attól, hogy például egy szobakerékpáron tekerve mondjuk el az Üllői úti fákat, a produkció nem lesz korszerűbb, frissebb, hanem valóban csak olcsón akarnokabb. Belép a színre ilyenkor a káosz kísértete, a sznobizmus a (kultúr)szemétdombra és nincs többé az a mesebeli kiskakas, aki ott gyémánt fél krajcárt lelhetne.
Mégis mi a színház?
Tudom, groteszk példa, összehasonlítás az iménti, de a színpadjainkon még ennél túlzóbb megoldásokban is mazsolázhatunk. Talán a színház fogalmának a túl-használata az oka, hogy félreértjük a színház jelenségét.
Mintha úgy értelmeznénk (táncszínház, jégszínház, lovas-színház stb.), hogy a színház olyan intézmény, ahol nem csak lehet a mindent, de össze is kell hetet-havat zsúfolni. Kötelező összehalmozni mindent ami (rém-) álmodozásainkban felötlik, minden lehetséges stíluszavar ellenére. Ezért kacsintanak vissza, sajnos még ma is a tematikus koreográfiák a tánchoz (táncszínházhoz) sosem illeszthető eszközei (drámázó magatartás, panoptikumi eszközök, erőltetetten mű arckifejezésben elbeszélő, eszközhasználatban feleslegesen túlzó) motívumai a táncszínpadokon. Pedig például a kolozsvári nagyposta előtti téren táncoló széki (cseléd) lányok tánca attól nem lesz gazdagabb, ha virtuálisan ablakot, padlót mosnak; mozsarat, kilincset szidoloznak; a legényeknek sem kellene, nehéz sorsukat ábrázolandó, hogy maltert keverjenek, csákányozzanak vagy regrutaként üres bőröndökkel a vállukon görnyedezzenek álságosan. Hiszen nincsenek kis és nagy hazugságok, a színpadon ami hamis, az önmaga ellen hat. Mert ez maszatolás, stíluskevertyelés, az üzenet homályosítása.