Készülök, hogy megnézzem a Saul fiát. Mivel nem láttam, így jelenleg véleményem sem lehet róla. Nem tudom még, jó-e vagy rossz, fog-e tetszeni vagy nem. Persze a mérvadó véleményformáló értelmiség soraiban (politikai hovatartozástól lényegében függetlenül) szinte követelmény, hogy az embernek akkor is legyen álláspontja, értékítélete valamiről, ha nem ismeri, nem látta, vagy nem olvasta. Ha másképp nem, zsigerből, reflexből. De én nemigen tudok (és nem is akarok) ennek megfelelni. Nem tudok mit kezdeni azokkal, akik úgy gyaláznak (vagy épp dicsérnek) valamit, hogy nem szereztek róla empirikus tapasztalatot. Ennél már csak azok rosszabbak, akik elmennek ugyan a moziba, de már előre tudják, (és előre eldöntötték), hogy tetszeni fog-e nekik vagy sem. Mit lehet erre reagálni? A tömegmédiában, a közösségi oldalakon a filmmel kapcsolatban generálódott véleményfelhő zöme számomra értelmezhetetlen, zavaros vagy idegesítő. Nem tudom kezelni az olyan interpretációkat, hogy már megint a holokausztról csináltak filmet, túl sok film van a holokausztról, másról pedig kevés.
Trianonról filmek miért nem születnek?
Tegyük fel: célhoz kötött empátiával viszonyulva a dologhoz, hipotetikusan tényleg feltételezzük, hogy valamilyen logika mentén soknak tartható a globális filmtermés holokauszt-szegmense. És akkor mi van? Mit kéne csinálni? Létrehozni egy nemzetközi bizottságot, amelyik kvóták alapján eldönti, hány filmet csinálhatnak a holokausztról, hányat a Gulágról, és hányat Trianonról? Azok az ultrakonzervatív vagy szélsőjobboldali emberek, akik a kisebbségek pozitív diszkriminációja és a női kvóta ellen harsányan tiltakoznak, itt helyes ötletnek tartanák, hogy valaki eldöntse, miről hány film készülhet? Ugyanezeket az embereket nem hallottam ordibálni akkor, mikor az Andy Vajna gyártotta, 1956-ról szóló Szabadság, szerelem a Fehér Házban kapott elnöki díszvetítést. A holokauszt egy kontinentális, (sőt, hatásait tekintve globális) tragédia volt. Trianon viszont egy hatalmas, igazságtalan békerendszer kicsiny, regionális leágazása, amely – tetszik vagy sem – önmagában soha nem fogja annyira érdekelni a világot, mint a holokauszt.