„Newman tulajdonképpen áttérésével és munkásságával 130 évvel a posztmodern megjelenése előtt cáfolta annak fő tételeit. Természetesen a posztmodern sokszínű jelenség, de azért vannak általános vonásai. Ilyen az igazságigény – két világháború után érthető, de azért veszélyes – radikális elutasítása: aki azzal lép fel, hogy ismeri az igazságot, az potenciális elnyomó. Igazság nincs vagy megismerhetetlen. A történelem és a társadalmak sokszínűsége arra tanít: nincs emberi természet sem, a valóság és a kultúra úgynevezett »társadalmi konstrukciók«, minden fluid, ergo dekonstruálható és átalakítható. Igazából személy és magától értetődő természetes identitás sincs, mindez »társadalmi interakciók« terméke. Mindannyian menthetetlenül függünk a hagyományainktól, »struktúráinktól«, a nyelvi »kontextustól«. Ezek vizsgálata viszont ki tudja mutatni az ilyen struktúrákban rejlő hatalmi viszonyokat. A posztmodern szerint semmi sem egyetemes és mindent csak a saját elfogult álláspontunkból tudunk értékelni, fogjai vagyunk a nyelvünknek, hagyományainknak, közegünknek, kultúránknak, nincs kívülálló álláspont. Egy valami azonban meglepő és misztikus módon mégis egyetemes és felismerhető: az elnyomó hatalmi struktúrák. Semmi más. A nyugati hagyományok eleve elnyomóak, látszik ez a gyarmatosításokon. Az észérvek hatalmi cselek. A saját kultúránk (esetünkben a nyugati) szemléletmódjának helyesnek tartása: etnocentrizmus; terjesztésének kísérlete: imperializmus. (...)
A posztmodern a magát egyetemesnek tételező felvilágosodással és modernitással állítja magát szembe. Azonban a modernitás és a felvilágosodás számos, korabeli kritikusa hasonló véleményt fogalmazott meg, mint a posztmodern, csak épp a hagyományokat nem elnyomó valaminek értékelve, hanem pozitív és felszabadító jellegűnek. A hagyományokra hagyatkozva nem kell mindent elölről kezdenünk és emberi közösségünkben otthonosan élhetünk a világban. Hagyományaitól megfosztva fázik a lélek. A modernitás ilyen kritikusai közül kerültek ki a konzervatívok is, köztük Newman.