Tanítani szeretnének

2016. január 28. 07:13

Az elmúlt években szinte már el sem érték az ingerküszöbünket azok a hírek, amelyek arról szóltak, hogy egy-egy szülői közösség maga festi a tantermeket, a tanárok otthonról hoznak papírt, vagy saját zsebből vesznek krétát.

2016. január 28. 07:13
Szilágyi Richárd
Magyar Nemzet

Az elmúlt években szinte már el sem érték az ingerküszöbünket azok a hírek, amelyek arról szóltak, hogy egy-egy szülői közösség maga festi a tantermeket, a tanárok otthonról hoznak papírt, vagy saját zsebből vesznek krétát. A tanárok most kirobbant elégedetlenségének mégsem a pénztelenség a fő oka, hanem a túlterheltség, az adminisztrációs dömping, a forráshiány és a követhetetlen reformok sokasága. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) a létrehozása óta eltelt időben a rendszer működtetője helyett mindezen problémák szimbólumává vált. Az anyagi feltételek mellett nem feledkezhetünk meg az emberi tényezőkről sem. Egy elhivatott és az új szabályokat betartó pedagógus legalább tíz, de inkább tizenkét órát tölt egy nap munkával, vagyis egy héten legkevesebb ötven órát dolgozik. Ha ne adj’ Isten még ambíciók is fűtik, vagyis gyakornok tanárból előbb a pedagógus I., majd a II. fokozatba lépne, illetve megfelelő tapasztalattal a háta mögött mester- vagy kutatótanár szeretne lenni, akkor – a napi rutinon felül – adminisztrációs rekordokat kell döntenie. A fokozatváltáshoz ugyanis legalább nyolcvanoldalas portfóliót kell írnia, amelyet a többség egy újabb kötelező, ám felesleges tehernek tart, mivel mindez a tanítás elől veszi el az egyébként is kevés energiát. Jól jellemzi a helyzetet, hogy a pedagógus-életpályamodell megvalósítása még a kormány által létrehozott Nemzeti Pedagóguskar elnöke szerint is felemásra sikeredett.

A stabilitás hiánya nemcsak a tanárok, hanem a diákok számára is óriási gondokat okoz. Egy tizedik osztályba járó gyereknek heti 36 órát kell az iskolában töltenie, vagyis – a felkészüléssel, különórákkal együtt – többet »dolgozik«, mint egy felnőtt. Nem csoda, ha sokan már fiatalon pszichés zavarokkal küszködnek.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 68 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
TAVIROZSA
2016. január 28. 18:06
Nem tudom, de szerintem az iskolában a felkészült, elhivatott tanár a legfontosabb ! Ugye nem gondolja senki, hogy a tárgyi feltételek minősége a legfontosabb ! Vajon a legendás magyar Nobel-díjasok nyilatkozatai nem az elkötelezett tanárokat emlegetik ? Erről is kellene beszélni !
Nimi12
2016. január 28. 17:31
Kurvára elegem van ebből a sok hazugságból. Hogy szar az egészségügy, meg az oktatás, stb. A kormány 100 millárdokat tett ezekbe bele, jelentős fejelsztések mentek végbe! Amelyik tanárnak, orvosnak ez nem tetszik, menjen külföldre+ Rúgják ki!
bölcsuhú
2016. január 28. 15:55
Ha szünetben (sőt, órák közben) a tanulók nem dobálnák el talán elég is lehetne...
Harangláb
2016. január 28. 12:29
Nincs pénz krétára?! Hol??? Konkrétan ám!!!...Vagy a szokásos süketelés, mint az éhező gyerekekről...?! ...Amúgy meg írhatnál a gazdádnak is, sponzorála azt a szegény iskolát, ahol nincsen kréta...:)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!