Katolicizmus a nulladik évben

2016. január 21. 12:58

Úgy tanultam, hogy a katolikus mivolt lényeges aspektusa, hogy nem kezdjük elölről ugyanazokat a vitákat minden nemzedék esetében, mint egy megaegyház utódlási válsága esetén; inkább éppen hogy lényegileg megbízhatónak tartjuk a múltbéli tanítást.

2016. január 21. 12:58
Ross Douthat
New York Times

„Ez mind igaz. Ugyanakkor azt sugallja, hogy a katolikusoknak anélkül kellene gondolkodniuk a katolikus és ortodox álláspontokról, hogy különös hangsúlyt helyeznének arra a tényre, hogy katolikus álláspont, tudod, a »hívő egyház« előző évszázadok vitáiban és döntéseiben gyökerezik, ez dönti el, mi a római katolicizmus, míg ami ezzel ellentétes, az nem az. (...)

Úgy írni és úgy tenni, mintha azon századok nem igazán számítanának, félresöpörni őket az interpretív lépések kedvéért, amelyek megint a legelejéről kezdik az egészet anélkül, hogy figyelembe vennénk, hogy az egyház mit tanított az előző kétezer évben annyit jelent, hogy egy olyan egyházat képzelünk el, amely egy folyamatosan vitázó társaság képét mutatja, egy állandó beszélgetését, amelyben semmiféle tanítás nem végleges, ameddig akárcsak egy értelmes és komoly keresztény is tud az ellenkező álláspont mellett érvelni. Úgy értem, ez minden tanításra igaz: mindent egybevetve ha a házasság római katolikus értelmezése pusztán interpretív lépések eredménye, akkor így van ez a tisztítótűz római katolikus felfogása, a papság római katolikus felfogása, a pápai tekintély római katolikus felfogása, az átlényegülés római katolikus felfogása, Mária mennybe való felvételének és az ő szeplőtelen fogantatásának római katolikus felfogása is az. Azaz ezzel azt állítjuk, hogy minden katolikus sajátosság – azon dolgok, amelyek megkülönböztetik a katolicizmust az ortodoxiától, a dolgok ennél hosszabb listája, amely megkülönbözteti a katolicizmust a protestáns egyházaktól és a dolgok még hosszabb listája, amely megkülönbözteti a katolicizmust a mormonoktól és a hetednapi adventistáktól, stb. – egy érvelésből származik és a bizonyítékok interpretálásának módjából. Hogy lehetne máshogy?

Még egyszer: úgy tanultam, hogy a katolikus mivolt lényeges aspektusa, hogy nem kezdjük elölről ugyanazokat a vitákat minden nemzedék esetében, mint egy megaegyház utódlási válsága esetén vagy amikor egy szupersztár lelkész teológiájával küzdünk; inkább éppen hogy lényegileg megbízhatónak tartjuk a múltbéli tanítást abból a szempontból, hogy mit jelent katolikusnak lenni. 

Persze, nem minden kérdésre van precedens, és néha az egyháznak újra kell gondolnia dolgokat és más kritériumok is fontosak, amelyeket Martens is segítségül hív, ezek is fontosak a mai viták esetében. 

De a szempont, amelyet a konzervatív katolikus folyamatosan hangsúlyoznak anélkül, hogy kielégítő választ kapnának, az az, hogy amikor rendelkezésre állnak precedensek, mint a házasság és a válás esetében, olyankor azok elég súlyos teherként korlátozzák a morális-teológiai bizonyítékok az újítók mozgásterét, és ilyenkor nem lehet pusztán az idők jelére és a lélekre hivatkozni. 

Ugyanis egyébként a katolicizmus alapvetően egy örök nulladik év állapotában lenne, amelyben akármilyen változás lehetséges... és ezért minden korábbi fejleményt meg lehetne haladni amikor elérkezett az idő.”

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 45 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Viator
2016. július 08. 12:23
Ez így van. Amiből az is következik, hogy az un. "progresszív katolikusok" valójába nem katolikusok, hiszen a hit változhatatlan elemeit, a dogmákat, a tanítást, a liturgiát stb próbálják megváltoztatni a "korszellemre", a hívekre, a polkorrektségre és egyéb világi dologra hivatkozva. Vagyis Isten parancsait, az Egyház tanításait és gyakorlatát tagadva automatikusan kizárják magukat a katolikusok közül. (Sajnos ez a valóságban nem történik meg, hiszen akkor megúsztuk volna mindazt a gyalázatot, ami a II. vatikáni zsinaton és azóta történt. Nem tették volna tönkre az egyházat és a liturgiát, lenne elegendő pap és hívő, ma pedig nem ülhetne a pápai trónon - bocsánat, a vendégház konyhájának hokedlijén - egy eretnek paprikajancsi.)
Zokni
2016. január 27. 18:41
"...Nem tették volna tönkre az egyházat és a liturgiát, lenne elegendő pap és hívő, ma pedig nem ülhetne a pápai trónon - bocsánat, a vendégház konyhájának hokedlijén - egy eretnek paprikajancsi...." - írja. Így van. És még más, egyéb jótétemények is következnének ebből. Itt van például egy kevésbé fontos, ám érdekes probléma, a Föld korának megbecslése - most volt egy film, amiben említették -, mert akkor már végleges lenne, hogy John Lightfoot helyesen számolta ki a világ teremtését, mely szerinte Kr. e. 4004 október 22-én szombaton, mezopotámiai idő szerint 9-kor kezdődött. A kozmológusok meg elmehetnének a pokolba. Vagy a fekete lyukba?
Zokni
2016. január 27. 18:41
"A konzervatív - mint nevéből látható - MEGŐRZI a múlt értékeit." - írja. A őrködés helyes, mert minden, még a múltbeli értékre is szükség lehet. Más kérdés, hogy felhasználni kell-e ezeket...
acido domingo
2016. január 27. 17:25
'Egy ezzel ellentétes folyamat volt, a reformáció: visszafordulás az Evangéliumhoz... ' Ez a protestáns eredetmitosz. Lényegi kérdésekben (pl. Krisztus teste vs. kárhozatos bálványimádás, válás) a katolikus álláspont következik a Szentírásból, a protestáns meg nem.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!