M, lett a neve Mark Zuckerberg közösségi médiás mesterséges intelligencia (AI) alapú digitális asszisztensének. A mostanában egyeduralkodóvá vált Messenger alkalmazásban lesz elérhető, jelenleg néhány százan tesztelik San Francisco közelében. A Siri és a Cortana és a Google Now új ellenfele azonban csal, mivel emberi erőforrást is igénybe vesz a fogyasztói kérések teljesítése során. Így tudják csak azt elérni, hogy több feladat elvégzésére legyen alkalmas, mint a konkurencia. Az is érdekes, hogy ez maga egy külön alkalmazás, vagyis le kell tölteni és telepíteni is a mobilra és a számítógépünkre.
Hogy működik a gyakorlatban? A Messenger kapott egy új gombot, itt lehet kérni digitális szolgánkat, hogy ajánljon egy jó éttermet üzleti meetingre és foglaljon asztalt is 12 órára. A továbbiakban a kérdés eljut a Facebook szervereire, a mesterséges intelligencia az eddigi szokásaink alapján (amit a Facebook oldalunk használatából tud) megteszi az ajánlatát, mi kiválasztunk egyet, majd az operátorokhoz is elérkezik a kérés, akik követik a gépi online foglalás zökkenőmentes lebonyolítását közben. A poén az, hogy így nem tudjuk soha, egy gép vagy pedig ember válaszol és intézkedik a kérésünk végett. Lehet ugyanis olyan kérést is feltenni, amire az AI nem képes, vagy nincs róla tudomása, mert nem került bele az adatbázisába. A Facebook eddigi tesztjeiből is kiderült elég fura dolgokkal lehet megfektetni még ma is egy mesterséges intelligenciát. Ami viszont kiderült, a hétköznapi kéréseket így sokkal lassabban lehet még kivitelezni és kissé körülményesebb, igaz a végső változat piacra lépésekor 85 százalékos hatékonyságot ígérnek. Persze remélhetőleg nem lesz majd olyan lassú a rendelés, hogy közben mi analóg módon ezt egy-két telefonnal hamarabb kivitelezhetjük, mint a gépi és emberi erőforrások a Facebooknál közösen.
Mindenesetre a hibrid megoldásnak nagy jövőt jósolnak a Menlo Parkban dolgozó varázslók. Így emberi kooperáció közbeiktatásával az M nevezetű mesterséges intelligencia is gyorsabban fogja megtanulni a Homo Sapiens létének értelmét, hogy kiszolgálja azt. Hogy ez az ötlet tényleg meg fogja-e vajon gyilkolni a Siri és Cortana által ma uralt piacot a gyakorlatban, vagy azok majd lemásolják ezt a kétlaki metódust még a jövő zenéje. Különösen izgalmas ez a kérdés akkor, ha tudjuk a mesterséges intelligencia mindennapokban való alkalmazása közben mindig is az emberi tényező lesz a leggyengébb láncszem majd a processzusban. Most pedig lehet éppen egy új iparág kiépülésének vagyunk tanúi a Facebook M esetében.