A párizsi eseményeket követően tálcán kínálják magukat (és sorra meg is jelentek) a sematikus, hibás válaszok. Alapvetően kétfélék ezek: egyfelől az indulatos, zsigeri, akár gyűlölködő és néha egészen extrém (és persze teljességgel lehetetlen és vállalhatatlan) megoldásokat szorgalmazók, másfelől a látszólag nyugodt, megfontolt, békés, de valójában ugyanúgy zsigeri reakciók.
Nem vitás: ne hatalmasodjon el rajtunk az általános gyűlölet és revansvágy minden muszlim irányába, valóban nagyon fontos a kollektív bűnösség bélyegének elkerülése.
Ugyanilyen tévedés azonban, hogy a még több tolerancia, a muszlimok még több „ölelgetése” lenne a megoldás, azzal a hamis érveléssel élve, hogy a muzulmán vallás és az erőszak szétválasztható. Ugyanis nem. Ez egy illúzió, egy önbecsapás. Anélkül, hogy bármilyen hosszabb vallástörténeti fejtegetésbe bocsátkoznék, látni kell, hogy a mohamedán vallás egyik alaptézise az egész világ iszlamizálása. Támogatja a felsőbbrendűséget, a hatalmi pozíció korlátlan kihasználását, és a célok érdekében megengedi, sőt, időnként kifejezetten bátorítja az erőszakot. Persze, a Korán nincs ezzel egyedül; a monoteista vallások mindegyike erős küldetéstudattal rendelkezik. Igen, az Ószövetségben is feketén-fehéren szerepel, hogy a különböző ellenségeket „le kell vágni”.
A nagyon-nagyon-nagyon fontos különbség azonban az, hogy a judeó-keresztény kultúrkör azóta hatalmas fejlődésen ment keresztül; részben revideálta, tompította saját kanonikus iratainak alaptéziseit, nagyon jelentős modernizációt és szekularizációt hajtott végre a mindennapi életben, gondolkodásban. Világi törvénykezést folytat. A hatalmi pozíciókban lévők semmilyen módon nem támogatnak, nem hivatkoznak, nem engednek, nem tűrik sem a közvetlen, sem a közvetett erőszakos cselekményeket, sem az erőfölénnyel való bármilyen visszaélést a vallás nevében. Nem alacsonyabb rendűek a nők, nem kövezzük meg az istenkáromlókat, senkit nem bántunk, ítélünk el, bélyegzünk meg a hitéért, stb.
Sőt, teljes mértékben megtűrjük az ateistákat is. Pedig az ateizmusnak komoly, univerzális bűnei vannak. Az embereknek ugyanis szükségük van spiritualitásra. A baszás-füvezés-alterszínház Bermuda-háromszöge nem tudja ezt megadni, pótolni. Müller Péter és Coelho sem. Aki mélységre vágyik, de zsigerből elutasítja a kereszténységet, mert az amúgy is marha trendi dolog (mármint elutasítani), az simán kiköt az iszlámnál, amely gondolatot, célt, spirituális élményt, jelentést ad. (Még ha sokszor hibásat is. De van alapvető igazság abban, hogy jelenleg az iszlám – sokak számára - a spiritualitás és a moralitás mentsvára.) És ha élete számos területén (munka, megélhetés, szociális kapcsolatok, érvényesülés, stb.) kellően frusztrált az illető, akkor jó eséllyel eljut a radikális iszlámig is. Sokkal könnyebben fanatizálódunk, mint amennyire hajlandóak vagyunk bevallani.