Fekete női csipkealsónemű − Migráció és mi XXI.

2015. szeptember 10. 13:19

Az biztos, hogy most alapvetően megváltoznak a létező sztereotípiák a passzív, otthon ülő vallásos muszlim nőkről.

2015. szeptember 10. 13:19
Pető Andrea
Mandiner

migrans_21.jpg

Migráció és mi címmel körkérdést és cikksorozatot indít a Mandiner: vezető magyar véleményformálókat kérdezünk meg arról, mit gondolnak az egyre forróbb témává váló migrációról és a kapcsolódó jelenségekről. Az eddig megjelent írások ezen a linken keresztül olvashatók.

*

Pető Andrea egyetemi tanár (CEU) írása

 

A forró nyárban önkéntesként válogattam a Migration Aid Arany János utcai raktárában a sok beérkezett adományt. CEU-s oktatók, doktoranduszok, tanszéki adminisztrátorok és az utcáról bejött emberek cipelték, válogatták, csomagolták tízesével a ruhát, zoknit, fehérneműt a már tapasztaltabb önkéntesekkel együtt.

A látszólagos káoszban azonban szervezettség volt, a fejkendős, muszlim vallásra férjükért áttért feleségek komoly szerepet játszottak a folyamatban. Kockás füzetbe írták, melyik adományt hova visznek, telefonon tartották a kapcsolatot a többiekkel. Miközben válogattuk a ruhákat, odajött az asztalhoz egy férfi és elkezdte kiszedegetni a fekete női csipkealsóneműt az adományok közül: „Erre nincs szüksége a menekülteknek!” felkiáltással. (Mondjuk tényleg kinek jutott az eszébe, hogy fekete csipkealsóneműt kell adományoznia; de amúgy volt rózsaszín műanyag paróka meg püspöklila tollboa is az adományok között, amit a gyerekfoglalkozáson tudtak később használni.) Az egyik fejkendős, magyar muszlim feleség nem értett egyet ezzel, és szépen visszatette a fekete női csipkealsóneműt a szétosztandó kupacba: „Vannak fiatalok is a menekülők között, nekik jó lesz!” felkiáltással.

Ezzel a rövid történettel szeretném jelezni azt a területet, amit az eddigi hozzászólások nem érintettek: ez pedig a menekültek helyzetének társadalmi nemi olvasata. Nem hiszem, hogy kellő mértékben érzékelhetjük azt a drámát és elkeseredettséget, ami felnőtt kísérő nélküli kiskorú gyerekeket vagy terhes nőket, esetleg sokgyerekes anyákat elindít erre a hosszú és kockázatos útra. De az biztos, hogy most alapvetően megváltoznak a létező sztereotípiák a passzív, otthon ülő vallásos muszlim nőkről.

A rendkívüli helyzetek, mint háborúk vagy természeti katasztrófák mindig kinyitottak a nők számára lehetőséget. A nők a segítség és a gondoskodás munkájával kiléptek az otthon falai közül és ez a munka társadalmi érték lett, amelyet a nők köztérben végeznek, nagy társadalmi megbecsülést szerezve. Ez a maternalizmus a nők anyai szerepéből kiindulva segíti a közéletbe illeszkedésüket. A maternalizmust tekinthetjük elmaradott hagyománytiszteletnek, amely a nőket ingyenes munkával kizsákmányolja; vagy olyannak is, amely lehetőséget ad tapasztalatszerzésre, önfejlődésre s így az átalakulásra.

A menekültek beilleszkedésének kulcskérdésének a „különböző vallást és kultúrát” szokták említeni, amely „párhuzamos társadalmak” kialakulásához vezethet, pedig a befogadó társadalom maga is átalakul. A magyarországi muszlim családokba beházasodott magyar nők tovább bonyolítják a muszlim vallási sokféleséget.

Ez azt is jelenti, hogy a nők jogainak törvényi védelmében világszinten is úttörő szerepet játszó Európa kihívás elé kerül, mert egy nők társadalmi szerepével kapcsolatos másfajta diskurzus kerül Európába, melyben a vallás bekerülhet az alapvetően szekuláris, szakpolitikai emberi jogi diskurzusba. Az iszlám feminizmus éppen olyan hősies harcot vív a vallás fundamentalista értelmezésével, mint mondjuk a katolikus feminizmus.

Kérdés, hogy a jövőben kialakul-e párbeszéd arról, hogy a különböző feminizmusok hogyan élnek egymás mellett, egymást kölcsönösen segítve a nők érdekében. A viták nemcsak arról folynak majd, ki döntheti el, hogy ki viselhet fekete csipkealsóneműt; hanem olyan alapkérdésekről is, mint a nők munkavállalása, a reproduktív jogok vagy a nők elleni erőszak. Ez a vita pedig alapvetően meghatározza majd a közös jövőnket.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 66 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Morgen
2015. szeptember 10. 20:27
Mondjuk nem ártana azzal sem foglalkozni, hogy a saját gyermekeinket hogyan tudjuk megóvni a jótét lelkek szeretetétől. Most hallottam a TV-ből: Németországban egy hétéves kislányt erőszakolt meg egy migráns. Nálunk még az udvarra is csak kíséret mellett engedhetjük ki a lányainkat, asszonyainkat, vagy lesz, aki felfigyel a nyilvánvaló veszélyre? Európa népeiből kiveszett a reális helyzetértékelés, itt mindenkinek véleménye van, jó lenne, ha gondolkodni is tudna pár véleményalkotó.
Morgen
2015. szeptember 10. 19:51
Tessen már elmenni egy befogadó állomás elé! A nőknek először nem kellene kakis pelenkák, szanaszét dobolt mocsok között üldögélniük a gyerekükkel, hanem le is lehetne hajolniuk , eltakarítani azt a sok szemetet, amit a magyarok hordanak el utánuk. Aztán: Van rá példa, hogy az erős nemzetek akkor sem integrálódnak, ha ezer évig élnek együtt azzal a többséggel, amelyikből előbb-utóbb kisebbséget csinálnak éppen azért, mert akiknek őket kell eltartaniuk, nem minden percben a szaporodáson jár az agyuk. Tehát: Lila, delejes álom, hogy a legnagyobb gondunk az, legyen-e csipke a bugyikon, vagy sem. (Ki le nem szarja), bocs!
néhai Ch.Pilot
2015. szeptember 10. 17:54
Persze, Andrea! A te kedvedért majd elvetik a csadort, vagy burkát! Csak ilyen szépen, mint a fotón rá kell mosolyognod (brrr!) egy muszlim vezetőre és egyből elrendeli az emancipációt. Kötelezővé teszi a push-up melltartó hordását, és a magassarkú cipő viselését az arab honleányok között.
kjkj945
2015. szeptember 10. 16:13
Fekete?? Miért nem fehér, vagy sárga?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!