Egyetértek azokkal, akik szerint olyan milliók indultak vagy vannak indulófélben Nyugat felé, akiktől nem várható el, hogy magukévá tegyék a nyugati politikai kultúra olyan létfontosságú elemeit, mint a magán- és közszféra elválasztása, a nem család- és klánalapú közösségi gondolkodás, a vallási és a szekuláris jogrend legalább viszonylagos elválasztása (egyáltalán: a szekuláris jogrend lehetőségének elismerése), a politikai szabadság és részvétel magasra értékelése, a népfelség, a hatalommegosztás, a hatalom erkölcsi ellenőrzése, az alkotmányos rend, az alapvető emberi jogok elismerése. Nem mintha ezeket Európában mindenki pontosan értené és pláne definiálni tudná, de ettől még nagyjából ebbe növünk bele, ezek alakítják a politikai és társas életünket. S ezen a téren még nekünk magyaroknak is bőséges tanulnivalónk van, ezer év után is. Ez a téma messzire vezet, az iszlám vallás természetéhez, az iszlám és a kereszténység sajátos történelméhez, amelyekbe itt és most nincs tér belemenni.
A spontaneitás persze nem azt jelenti, hogy a vándorlásnak nincsenek okai, s ezek között a jólét reményén meg az egyszerű tömegviselkedési összefüggéseken kívül ott vannak az ottani politikai viszonyok is. Bár ez rém bonyolult dolog, de legalább figyelemfelkeltésként hadd tegyek néhány idevágó észrevételt. Százmilliós térségekben a politikai viszonyok alakulása elég sok szereplő összjátékán múlik.
A szélbal és a széljobb közös meggyőződése, hogy csak egyetlen szereplő van a háttérben, Amerika – esetleg még Izrael, de a kettő úgyis ugyanaz. Ez ugyan kényelmes álláspont, csak egyrészt mint meggyőződés semmit sem segít rajtunk, másrészt és ráadásul ostobaság, hiszen ránézésre is látszik, hogy a Közel-Keleten hatalmas erőforrásokkal, hadseregekkel, pénzzel, erős vallási motivációkkal rendelkező államok sütögetik a pecsenyéjüket, Irántól Szaúd-Arábiáig, Törökországtól Egyiptomig, s ebben a klubban az USA, Kína meg Oroszország legföljebb partnerek lehetnek.
Világos persze, hogy még a legspontánabb módon induló népvándorlásból is lehet hasznot húzni, annak idején Róma meg Bizánc (utóbbi velünk, magyarokkal) is igyekezett így eljárni, ha már megállítani nem tudta. S ezt a hasznot nem csak a földközi-tengeri, ókorra visszamenő, s már a rómaiaknak is komoly fejfájást okozó kalózok hagyományait fölélesztő csempészek fölözik le, mivel természetesen nem csak anyagi, hanem politikai szándékokra és hasznokra is gondolni kell. Így ma a magyar diplomáciának csúcssebességen kéne pörögnie (kéne, mert egyébként Szijjártó Péter eltűnt, a miniszterelnök nem utazik, magas rangú politikai vezetőket nem fogad – talán nem egészen oktalanul aggódtam néhány hónappal ezelőtt amiatt, hogy Magyarország jórészt magára maradt).
Nagyon jó lenne például, ha a magyar diplomácia legalább tudna valamit arról, hogy a milliós törökországi szír menekülttömeg körében milyen hatása lesz a minapi német bejelentésnek, amely szerint őket minden további nélkül befogadják. Meg arról, hogy ezt Berlinben hogyan is tetszettek gondolni. Meg azt, hogy Belgrádban, Bécsben, Bukarestben mi az ábra. Apropó, miért nem veszünk részt a bécsi csúcstalálkozón? Mi a fenéért nem hívatta már össze az ellenzék már egy hónapja a külügyi meg a nemzetbiztonsági bizottságot?