Ez a holokausztra is igaz?
Igen. Megvan, hogy hogyan illik erről a témáról filmet készíteni Európában.
Érték elutasítások amiatt, hogy ezzel a narratívával nem értett egyet?
Igen. Európában mindenképp.
Akkor Magyarország egy »jó hely«, mert itt a sémákból ki tudott lépni?
Furcsa ezt mondani, de igen. Egy kezdő filmesnek Budapesten sokkal több a lehetősége, ha újító projektet akar finanszíroztatni, mint Európában. Remélem, a Saul fiának a sikere bizonyítja, hogy itt megvalósult egy rizikós és merész filmterv, tehát van értelme az újításokkal való kísérletezésnek. A krematóriumot nem dolgozták fel még soha. Azzal, hogy mi ezt állítottuk középpontba, olyan filmet sikerült készítenünk, ami megmozgatta a közvéleményt. Pedig rizikós volt, hogy készül egy film Kelet-Európában, amatőr színészekkel, jiddis párbeszédekkel. A következő filmem más típusú lesz, de ott is az az alapgondolat, hogy egy emberen keresztül ismerjünk meg egy világot.
Milyen sémák léteztek a holokauszt-filmekkel kapcsolatban, amelyekkel szakítani akart?
Az európai filmgyártás egyik alfejezete, hogy valakik időről időre kitalálják, hogy készítsünk egy filmet a holokausztról. Ez az egész már zsánerszerű lett, és olyan, mintha valamilyen mágikus recept lenne. Ráadásul ezek a filmek mindig túlélési történetet mesélnek el.
Az Auschwitzot túlélő Primo Levi azt írta az egyik könyvében, hogy ő sohasem láthatta a tábor igazi mélyét, pedig ott volt, de akik látták az igazi mélyét, azok nem tudnak róla beszélni. Ez egy fontos gondolat. Nem lehet ehhez az anyaghoz nyúlni úgy, hogy a megközelítés alapja egy külső nézőpont vagy egy háború utáni nézőpont, ahol mindig valahogy happy enddel zárul minden. Mert valójában az a stratégiája ezeknek a filmeknek, hogy feloldják a feszültséget – legyünk túl rajta. De éppen az ellenkezőjét érik el ezzel, nemcsak azért, mert a happy end ebben az esetben hazugság, és megszégyeníti a meggyilkolt milliók emlékét, hanem még rosszul is vannak megcsinálva. Ráadásul a kivételt jelenítik meg, s nem a szabályt. A szabály a lágerben a halál volt – ez volt a megsemmisítő táborok lényege. A túlélés volt a kivétel. A filmben Saul túlélése belső túlélés: nem volt más tartománya Auschwitzban az életben maradásnak. Saul akaratlanul ember marad, de nem azért, mert hős.