Akár még az is felvethető, hogy egyenrangú-e a honfoglaló magyarok kultúrája azzal a nyugatéval, amihez csatlakoztunk? Kétlem, hogy pusztán a többség, a hatalom és az erő birodalmi koncentráltsága késztetett volna minket a csatlakozáshoz, habár kétségtelen: ennek is része lehetett benne. Egy világmagyarázatot, mítoszt azonban nem tart meg ezer éveken át a puszta erő, a puszta hatalom és az oly szent akarat. Ahhoz hinni is kell benne. Minek csatlakoztunk a nyugathoz és maradtunk is ott, ha a reálpolitikai megfontolásokon túl nem volt benne semmi lenyűgöző? Mindezzel nem állítom, hogy a honfoglaláskori magyar kultúra ne lenne érdekes és ne kellene ismernünk, ne lehetnénk okkal büszkék rá.
És vajon előttünk és utánunk a többi törzsi, barbár nép is csak Róma és Bizánc hatalma és ereje előtt hódolt meg? Vagy esetleg Róma, a Divina Urbs, még hanyatlásában is lélegzetelállító volt és tekintélyt parancsoló, azaz volt benne valami felsőbbrendűség (Bizáncról nem is beszélve)? Nem mondhatjuk-e, hogy magasabbrendű az a Bizánc, ahol még a pékségben is teológiai kérdésekről vitatkoztak? Nem lehet-e igaz ez a mostani nyugatra is, vélt vagy valós hanyatlásában? Lett volna-e civilizáló, nevelő ereje Athénnek, Jeruzsálemnek és Rómának, de akár a fenséges ókori Egyiptomnak és Kínának is, ha azt gondolja, minden kultúra és életmód egyenrangú? Nem, nem lett volna.
Továbbmenve: egyenrangú-e két vallás, de akármilyen két világlátás is, amelynek alapvető tételei kölcsönösen kizárják egymást? Azt gondolom, nem: vagy az egyik, vagy a másik. Akármelyiknek is legyen igaza, a teizmus nem egyenrangú az ateizmussal, a szerető, személyes Egyistenben gondolkodó kereszténység a semmiben való feloldódást hirdető buddhizmussal, s főleg nem a panteizmussal (ami amúgy a modern méregzöld mozgalmak vallása is). Márpedig ahol igazság van, ott magasabbrendűség van, ahol pedig tévedés, ott alacsonyabb rendűség. Józan paraszti ész, elemi logika.
A jogos igazságigényről
El lehet-e minden vitát intézni azzal, hogy minden félnek megvan a maga igazsága? Nem, nem lehet. Hadd gondoljam azt, hogy azon elvek, amelyek mentén berendezem az életemet, a szó szoros értelmében magasabb rendűek más elveknél. Miért ezen elvek szerint élnék más elvek helyett, ha nem gondolhatom ezt? Mert így esik jól? Nézzünk már ki többet az emberekből, higgyük el, hogy nem pusztán a kellemesség alapján rendezik be az életüket, és hajlandóak erőfeszítéseket tenni az ideáljaikért. Ki többet, ki kevesebbet, ki elbukik, ki nem, esendőek vagyunk, ez is evidencia. A másik tiszteletben tartása nem jelenti azt, hogy ne ítélhetném meg a másik cselekedeteit, pusztán bizonyos kényszermentességet jelent, amit persze úgyszintén nem lehet abszolutizálni.