„A lelkiismereti szabadság joga és különösen
a vallásszabadsághoz való jog az emberi személy
ontológiai méltóságára támaszkodik,
és semmiképpen sem a vallási és kulturális
rendszerek egyenlőségére, ami valójában nem létezik.”
(Joseph Ratzinger−Tarcisio Bertone)
„Ahhoz, hogy progresszív politika legyen, előbb bátor progresszív történeti elbeszélésre, társadalmi vízióra, értékrendre van szükség. Talán még emlékezünk: szabadság, morális autonómia, jogegyenlőség tisztelete, az esélyek egyenlőségének, a kultúrák és életformák egyenrangúságának elismerése, a kirekesztettek és elnyomottak segítése, a kulturális és a politikai nemzet elválasztása” – írja Braun Róbert a Trianonról ésszel felfogható, ám szívvel el nem fogadható esszéjében.
Nem csak a kortárs baloldal, hanem a fősodratú kortárs közgondolkodás egyik toposza is a „kultúrák és életformák egyenrangúsága”. Nehéz persze kideríteni, maga Braun Róbert mit ért pontosan ez alatt, s azt sem tudom kideríteni, vajon az egyenrangúság fogalmát tudatosan választotta-e az egyenlőség helyett (ha igen, az üdvözlendő). Az egyenlőség misztikus, ám túlterhelt fogalma ugyanis – vállalom, intuitív meglátás – mintha egyre inkább egyformaságként értelmeződne. Az egyenrangúság sokkal világosabb kifejezés, amikor például férfiak és nők viszonylatában beszélünk az egyenlőség kérdésköréről.
A legitim pluralizmus és eltűnése
Nem igazán értem azonban, miként is beszélhetnénk akár egyenlő, akár egyenrangú kultúrákról és életformákról. Nem azt kívánom kétségbe vonni, hogy létezik-e egyáltalán legitim pluralizmus ezügyben: nem városi és falusi, hegyvidéki vagy tengerparti élet, szellemi vagy fizikai munka, családi élet, szerzetesi hivatás, afrikai önkéntesség és a Wall Streeten való bankigazgatás között szeretnék igazságot tenni.
A kultúrák és életformák egyenlőségének kérdése nem gasztronómiai probléma, nem arról van szó, hogy az önmagában etikai kérdést nem hordozó nemzeti és regionális sajátosságok között kellene rangsort felállítani, ilyen értelemben nem versenyezik egymással a puliszka, a sztrapacska és a gulyásleves (van viszont jobban és kevésbé sikerült variációja mindegyiknek). Kivéve, ha valaki a szerinte hátrányt szenvedő puliszka érdekében jogvédő mozgalmat indít és küzdeni kezd a puliszka esélyegyenlőségéért, felállítva egy puliszkariánius háttérideológiát. Végső soron azonban a zöldségesek jogos érdekérvényesítéséhez sem szükséges zöldséges filozófia, úgyhogy ezt a szálat mellőzzük.