Így állnak a számok: több mint kilencszázezren küldték már vissza a nemzeti konzultációt
A kérdőív online is kitölthető.
Szinte mindegyik kérdésre igaz, hogy bizonytalan fogalmakon alapuló, vitathatóan keretezett problémákat kellene ugyancsak vitathatóan szelektált és megfogalmazott, gyakran hamis alternatívák alapján megoldani.
„Egyáltalán nem arról van szó, hogy az internethez való hozzáférésről, a netsemlegességről, a globális és helyi szolgáltatókra vonatkozó feltételrendszer aszimmetriáiról, oktatásról és gyermekvédelemről ne lenne érdemes eszmecserét folytatni. (Azt azért tán nem feltétlenül volt bölcs dolog beígérni, hogy ha elég sokan választják a 17. kérdésnél az A) lehetőséget, akkor a magyar kormány nekilát elintézni, hogy minden jogvédett tartalom ingyen legyen letölthető.) Még csak arról sincs, hogy, mint a korábbi ilyen »konzultációk« esetén, kizárólag irányított álkérdésekre adható demagóg álválaszokból lehetne válogatni. De a feleletválasztós kérdőív mint műfaj teljesen alkalmatlan arra, hogy már a definícióknál tisztázásra szoruló, egymáshoz kapcsolódó és egymást befolyásoló döntési lehetőségek százait felvető ügyekben a kormányzati szándékok és a társadalmi vélemények kialakításának, egyeztetésének terepe legyen.
Nem megyek végig a listán, mert hosszú lenne és unalmas, de szinte mindegyikre igaz, hogy bizonytalan fogalmakon alapuló, vitathatóan keretezett problémákat kellene ugyancsak vitathatóan szelektált és megfogalmazott, gyakran hamis alternatívák alapján megoldani. A kérdéssort ennek ellenére érdemes átböngészni, mert képet kaphatunk belőle arról, hogyan látja az internetet, hazai gondjait és jövőjét a kormány internetkérdezés-ügyi főbiztossága, ami, hát, mégiscsak a kormány internetkérdezés-ügyi főbiztossága. (…)
Olyan sokszor leírtam, hogy már én unom, de a személyiségijog-védelem mai magyar rendszerével – értve ezalatt az összes vonatkozó jogszabályt és ezek alkalmazását – nem az a baj, hogy nem elég szigorú, hanem hogy egyelőre nem alkalmazkodott megfelelően a kommunikáció alaptulajdonságaiban bekövetkezett változásokhoz. Más szóval: az internethez. Egyes pontokon szükségtelenül korlátozza a szólásszabadságot, nem tud megfelelően különbséget tenni a senki által komolyan nem vett, tét nélküli szentségelés és az áldozat emberi méltóságát valóban megtipró közlések között, gátolja, hogy az internetes kultúra kapuőrei aktívabbak legyenek a helyzet javításában. Ezt a problémakört természetesen ugyanúgy lehetetlen lett volna értelmesen egyetlen kérdésbe és három-négy válaszlehetőségbe sűríteni, mint a többit, de legalább gondolatébresztőként fel kellett volna merülnie a szükséges reformnak.”