Dramaturgot Vidnyánszkynak!

2015. január 29. 16:29

Vidnyánszky a magyar színjátszás korszakos alkotójának indult. Érvényes visszacsatolás és szuverén ítéletű alkotótársak nélkül azonban pontosan úgy elszürkül és tönkremegy az életműve, ahogy mindenkié, akit az őbelőle élők zsenitudattal áldanak és vernek meg.

2015. január 29. 16:29
Pákozdi Imre
hwsw.hu

A Nemzeti Színház második szezonját éli Vidnyánszky Attila irányítása alatt. Mint kezdetektől bérletese ennek az időszaknak, aki január 28-án tizenkettedik alkalommal töltötte az estét az ő irányítása alatt működő Nemzetiben, úgy gondolom, ideje összefoglalni az eddig látottakat. Főleg, mert az egyértelmű sikerek és ugyancsak egyértelmű kudarcok alapján kirajzolódni látszik Vidnyánszky rendezői stílusa.

Először lássuk a két szezon általam látott előadásainak – nyilván szubjektív – szummázatát. Színháztörténeti eseményszámba ment a Mesés férfiak szárnyakkal és az ugyancsak általa rendezett Három nővér előadása, de nem sokkal maradt el tőlük a János vitéz és a Rizsakov rendezte Fodrásznő sem. Ugyanakkor értelmezhetetlenül, felháborítóan gyengének találtam a Szarvassá változott fiút, a Fekete ég – Fehér felhőt, az Éjjeli menedékhelyet és az Operettet. Éppen csak hogy, de nézhető volt a Vitéz lélek és az Isten ostora. Hobo József Attila estje adomány, élmény, gyönyörűség – de ezt ő már vagy háromszázszor előadta, mielőtt a Nemzetibe került.

Míg tavaly tavasszal küzdöttünk a jegyekért, utóbb, így tegnap is, fél-háromnegyed ház fogadott. Pang a Nemzeti. Vidnyánszky teljesen belesüppedt a színpadképek alkotásának világába: láthatóan nem jön rá, hogy az élőképek kronologikus sorozata nem azonos a drámával, de még csak a történéssel sem. Rendezőnk a kiválóan sikerült 2013-as ősz óta két, egyre szélesebb fesztávú lépésre van attól, hogy ismét képes legyen bármely darabot élvezhetően a színpadra állítani. Kellene valaki, aki megmondja neki, amíg még nem késő, hogy mi az, amitől egy színdarab beindul, működik és csattan és mi az az erőltetett tohuvabohu, ami tartósan nem uralhatja a színpadot, mert a néző az orrnyergét dörzsölve, egyre kínosabban érzi magát.

Vidnyánszky Attila a magyar színjátszás korszakos alkotójának indult. Érvényes visszacsatolás és szuverén ítéletű alkotótársak nélkül azonban pontosan úgy elszürkül és tönkremegy az életműve, ahogy mindenkié, akit az őbelőle élők zsenitudattal áldanak és vernek meg.

Pákozdi Imre

Összesen 63 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
koronaszepe
2016. január 11. 15:09
Kritikára mit reagálhatna? Hogy nem is, jó vagyok? Tény, hogy a Nemzeti félházzal megy. Alföldit jobban szerették.
Fahrenheit 451
2015. augusztus 11. 17:23
"szereti Gorkij darabját, ezért őt is befizettem a Nemzeti tegnapi előadására. Kérdezgette tőlem reggel előre a férfiszereplőket, egyre hökkentebben: Ez ki? – A Nemzeti színésze, volt beregszászi – válaszoltam. – És az? – A Nemzeti színésze, volt beregszászi – válaszoltam. – És emez? – A Nemzeti színésze, volt beregszászi – válaszoltam. – Dettó? – Dettó. – Na és amaz, aki m.v.? – Beregszászi. Értetlenséget láttam a tekintetében."
qccqccqcc
2015. május 24. 16:04
Kevés buzi baszik a színpadon mi? Ezért szar. Aha, értem.
Tintamin
2015. február 15. 00:27
Aki itt nagyon fideszes-narancsbuzi sőt jobbikos-bolond, az ne nézze meg Alfölditől az Őrült nők ketrecét (mondjuk nem fog jegyet sem tudni szerezni, mert annyira durván teltházas...), mert elsírja magát, amikor Stohl női jelmezben egy hatalmas kokárdával a seggén nyomja a kánkánt:DDDDDDDD Vagy inkább nekik kellene megnézni-k, mert pont nekik szól..;)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!