„Sose hittük volna, hogy ennyi kerékpár van Budapesten. Ugy-e, milyen jó most a megvetett, üldözött kerékpár?” Így örült az '56-os forradalom napjaiban a bringásoknak a Népsport ismeretlen szerzője.
2014. december 04. 10:40
p
0
0
11
Mentés
Ma ötvennyolc éve talán a mostanihoz hasonló szürke idő ülte meg Magyarországot, benne az eltiport forradalmárokkal, az újra kibekkelni készülő nagy többséggel s az ekkor magukban talán még nem annyira biztos eltiprókkal. Közel volt még az a néhány októberi és novemberi nap, amikor egy nemzet elhitte, hogy tényleg sikerült, hogy győzött a forradalom, hogy eljött a szabadság kora; és bár vannak még nehézségek, de minden rendben lesz. Pár nap múlva aztán bejöttek a ruszkik az új helytartóval, de a szabadság néhány napjának emléke a rendszerváltásig kitartott az emberekben.
S hogy milyenek is voltak a szabadság hétköznapjai, milyen is volt a hétköznapok szabadsága? Hát olyan, mint a Magyar Népsport felszabadult jegyzetírójának optimista sorai. Az ismeretlen szerző a sportlap november 1-ei számában konstatálta örömmel, hogy a forradalom zűrös napjai után ellepték a várost a bringások, és ismét birtokba veszik a köztereket. Apró, de megejtően kedves epizódja ez 1956 történetének. A biciklisek és a budapesti közlekedés helyzetét leíró sorait viszont akár ma is megfogalmazhatta volna. Vannak dolgok, amik soha nem változnak?
Akárhogy is, ilyen volt a Critical Mass '56.
*
Ugy-e milyen jó most a kerékpár?
Az újjászülető főváros utcáin még az elmúlt nehéz napok emlékei sokasodnak. Belőtt kirakat, kiégett autó, rommá lőtt falak. A villamosvezeték szakadtan lóg, s az itt-ott kintfelejtett villamoskocsik kilőtt ablakokkal, behorpadt oldalakkal várják a gyógyító kalapácsot.
Gyalog járnak az emberek. Igaz, hogy boldogan, felszabadultan, a felvirradt nagy napok tüzével az arcukon, de gyalog.
Persze azért akad, aki segíteni tudott magán. Előszedte a padlásán rozsdásodó ócska kerékpárt, s vígan jár vele. Sose hittük volna, hogy ennyi kerékpár van Budapesten. Egyik-másik forgalmasabb utcakereszteződésnél valósággal hollandiai méreteket üt meg a kerékpár forgalom.
Ugy-e, milyen jó most a megvetett, üldözött kerékpár? Ugy-e milyen boldog az, aki valahonnan szerezni tudott egyet? Látjuk az embereket a Körúton, a Rákóczi úton, s a többi régi tilos útvonalon vidáman kerékpározni. Feltűnnek a versenyzők is, Favorit, Legnano vagy egyéb gépeiken. Az arcukon látszik, mennyire élvezik, hogy egyenrangú, sőt, irigyelt résztvevői lettek a budapesti közlekedésnek.
Reméljük, hogy az új idők szele elfújja ezeket a teljesen indokolatlan, nagyképű közlekedési szabályokat is, amelyek a kerékpárosokat az utca számkivetettjei közé alázták. A jövőben nekik éppen úgy jár a hely a Nagykörúton, mint bármilyen más jármű használóinak, hiszen nem hogy akadályozzák, hanem éppen ellenkezőleg: segítik, gyorsítják a forgalmat.
Sokszor halljuk: Budapest világváros. A világváros képéhez hozzátartozik a sokezer kerékpár is.
Lássuk őket minél hamarabb, minél nagyobb számban, mert nemcsak a közlekedés jelenlegi nehézségein segítik át Budapest lakosait, hanem egyben az alapját teremtik meg a magyar kerékpársportnak, amelyről a forradalom viharában szétfoszlott sporthatóságok csak állították, hogy van.
A volt EP-képviselő szerint az elmúlt mintegy száz évben a külső erők megtalálták azokat az ágenseket, akik belül tudtak zavart kelteni vagy idegen érdekeket megjeleníteni.
Az angol beteg című film magyar főhősének valódi élete lenyűgöző, interaktív albumot ihletett: tartalmában és esztétikájában is méltó ajándék kerülhet a karácsonyfák alá.
A miniszterelnök politikai igazgatója az Index Konkrétan című műsorában elmondta: az 1956-ról szóló mondatának elferdítői éppen azok, akik '56-ból vezetik le Ukrajna katonai megsegítését.
Sokkal fontosabb és súlyosabb problémákkal bajlódunk, mint pár éve, amikor a mozgalmatok elfoglalta az agonizáló baloldal helyét a céges érdekeltségek miatt.
A volt amerikai házelnök, Nancy Pelosi egy hivatalos luxemburgi út során szenvedett balesetet, de állapota stabil, és a kórházból is folytatja munkáját.
p
9
0
33
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 11 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2015. április 26. 10:20
Igen, csak ő még tudott fogalmazni, ezért írt kerékpárt bringa helyett.
A mai újságírók a primitív, trágár óvodás szintjén művelik már csak a szakmát.
Sem fogalmazni nem tudnak, sem helyesen írni nem, de még egy helyesírás ellenőrzőt használni sem. S a szókincsük is sivár. Ja a sivár az már nem egyszerű szó, úgyhogy inkább úgy írom, szegényes.
Minden nap "kiakad" valaki, valahol valamiért az a fogalmazni nem tudó újságírók szerint.
Na és emellett még csalók is. Rendszeresen alkalmaznak megtévesztő, félrevezető címeket, hogy az olvasókat kattintásra bírják. Azután majd' kiderül, hogy nem igazán arról szól a cikk, mint amire a címből várná az olvasó.
Például rendszeresen adnak külföldi híreknek olyan címeket, mintha azok Magyarországon történnének.
Na mondjuk egy "bringás " Rajcsányinak ezëket hiába is írom!
Talán tetszene példát venni akkor az 1956-os újságíróról!
Az MTI 70 évvel ezelőtti színvonala nagyon messze verte a mai színvonalat.
Nincs ezzel gond.
A szektaszerű világmegváltó tudatos faszombringásokkal van tele a tököm.
A kerékpár közlekedési eszköz, Magyarországon minden faluba azzal kerekeznek a parasztok és nem gondolják, hogy ezzel megváltják a világot, hisz a paraszt amúgyis célszörűen gondolkodik.
A neofita zöldek pedig szánalmasak a státuszbringáikkal, a habitusukkal, a küldetéstudatukkal.