Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
Állam általi koncessziótól függő trafikosoknak dohányt csakis az állam által kiválasztott központi ellátóból? Kádár apánk elégedetten csettinthet a sírjában.
„Joggal borzadhatunk el attól a gondolattól,
hogy olyanok vezessenek egy várost vagy akár országot,
akik amúgy trafikosok akarnak lenni...
Az az ország, amelyet trafikosok irányítanak,
hagyjon fel minden reménnyel.”
(Aristo: Trafikország)
Eltelt vagy másfél év Aristo kolléga Trafikország cikke óta. A trafikok körüli buherálást persze lenyelte az ország népe: a dohányosok használják a trafikokat, a magamfajta nemdohányosok meg be nem teszik oda a lábukat, mert minek. Kivéve persze, ha este tíz után szeretnénk egy üveg bort venni, mert azt a trafikban meg lehet venni, a szomszédos szimpla éjjel-nappaliban viszont nem. Mert az előbbire nem vonatkoznak az egyre terjedő éjszakai alkoholárusítási tilalmak, a másikra viszont igen. Ennyit a magyar kereskedelem-korlátozó szabályozás színvonaláról, logikájáról, és az egész kereskedelmi buherálás értelméről.
Most újra magasabb fokozatba kapcsoltak a trafik- és dohánybiznisz körüli döntéshozók, s azok barátai meg üzletfelei. Jöhet a központi dohány-kiskereskedelmi ellátó. Ellátó. El-lá-tó.
A dohánytermék-kiskereskedelem integrációjáról szóló törvény tervezete szerint 2015 május elsejétől már nem dönthetnék el a trafikok, hogy honnan szerzik be az árut, hanem a létrejövő dohány-kiskereskedelmi ellátótól kéne vásárolniuk – írja a 444.hu. Az ellátónak minden megyében lennének raktárai, és csak neki adhatnának el a dohánygyárak és nagykereskedők, illetve tőle vehetnének a kiskereskedők, azaz a nemzeti trafikok.
A tervezet szerint ráadásul az ellátónak csak hatvan nap múlva kellene kifizetnie az átvett termékek árát a nagykereskedőknek (miközben nemrég még arról volt szó, hogy nem lehet 30 napnál hosszabb fizetési határidőt szabni), úgy, hogy a trafikok számára 15 nap a fizetési határidő. A törvény fix árrést is biztosítana: az ellátó a cigarettát a kiskereskedelmi ár 87 százalékáért, a többi dohányárut pedig 85 százalékáért kell, hogy átvegye. A trafik pedig a cigarettát 88,5–90 százalék közti áron, a többit (vágott dohány, szivar, szivarka) pedig 87–90 százalék közötti áron adhatja el. A 444-nek nyilatkozó logisztikai szakember szerint az ellátónak nagyjából 5-6 milliárd forint tiszta haszna lehet az árrésből, különösebb kockázat nélkül. A tervezet szerint az ellátó lehet egy állam által létrehozott zártkörű részvénytársaság, vagy pedig meghívásos pályázat útján választja ki a céget a miniszter. A feltételek azonban nagyon leszűkítik a számba jöhető cégek számát.
Állam általi koncessziótól függő trafikosoknak dohányt csakis az állam által kiválasztott központi ellátóból? Kádár apánk elégedetten csettinthet a sírjában: úgy szivárog vissza a szocializmus Magyarországra, hogy időközben soha nem is tudtuk teljesen felszámolni az örökségét. Ellátó. Moldova György jut az eszembe, micsoda jó kis abszurd novellákat rittyentett volna a témából a fénykorában, kábé a hatvanas évek legmélyén.
Ahogy Aristo írta tavaly: „A magyar kapitalizmusnak úgyszólván a védjegyévé vált ez az eljárás: beállni harmadiknak két fél közé, és a »közvetítésért« mindkettőtől levenni valami pénzt. Az eljárás tökéletesen működik, különösen akkor, ha az állam is benne van valahogy a dologban. Így történik az, hogy kiválasztják és megbízzák azt a céget, amelyik kiválasztja és megbízza azt, amelyik kiválasztja és megbízza az önkormányzati vécépapír-beszállítót. Így a higiéniai eszköz ugyan kétszeresébe kerül, mintha bemennénk a boltba és egyszerűen megvennénk, viszont nagyszerű lehetőséget tudunk nyújtani a jó barátoknak”.
Az ellátó pont erről fog szólni.
És hogy mi van még itt? A KDNP vasárnapi zárva tartásról szóló ötletét (véleményünk itt) leghangosabban a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség támogatja. Hogy mitől nemzeti, azt nem tudjuk. Az viszont tudható, hogy a szervezet idén alakult és mostanáig alig hallatott magáról, honlapjuk és nyilvános elérhetőségük nincs. A szövetség elnöke Szatmáry-Jähl Angéla budapesti fideszes képviselő és trafikos. Egyben Szatmáry Kristóf NGM-államtitkár édesanyja. Azé az államtitkáré, aki a héten nyújtotta be törvényjavaslatát az újabb dohányipari adóról, amely rendkívüli egészségügyi hozzájárulás megfizetésére kötelezné 2015-ben a dohányipari vállalkozásokat. Kivéve a dohány-kiskereskedőket, vagyis a trafikosokat.
Így építi a konzervatív jobboldal a polgári Magyarországot, miután végleg legyőzték a korrupt, nepotista kommunistákat.