„(…) Papíron a tanítás úgy tűnik, mintha kivételesen nagy hatalmat adna a pápának – minthogy nem tévedhet, ahogy az I. Vatikáni Zsinat kijelentette 1870-ben –, amikor »meghatároz egy tanítás a hittel vagy erkölccsel kapcsolatban, amelyet az egész Egyház vall«.
A gyakorlatban ugyanakkor ez egyértelmű és tényleges határokat von a hatalmának.
Ezeket a határokat részben a hétköznapi emberi szerénység is meghatározza: »Csak akkor vagyok tévedhetetlen, ha tévedhetetlenül beszélek, de soha nem szabad így tennem« - mondta állítólag egyszer XXIII. János pápa. De ugyancsak limitálja a pápai hatalmat a létező tanok kötelező mivolta, amelyet egy pápa nem változtathat meg és nem mondhat neki ellent anélkül, hogy, nos, gyarlónak, nem csalhatatlannak állítsa be saját hivatalát – hatásosan szétbombázva ezzel azt a tekintélyi megalapozottságot, amelyen a döntései nyugszanak.
Nem meglepő módon így aztán a pápák általában nagyon óvatosak. Azon két esetben, amikor egy egyházfő hitbéli dogmát deklarált, ezt olyan tárgyban tette – a Szűzanya szentsége –, amit kevés hívő katolikus gondolt ellentmondásosnak. A nagyobb egyházi reformok utolsó időszakában, a II. Vatikáni Zsinat alatt a pápák nem voltak szellemi vezérek, és a zsinati vitákat – míg persze hevesek voltak – (pápailag megerősített) konszenzus felé kormányozták: a dokumentumok a tanbéli fejlődés letéteményesének tűnnek, a vallásszabadságról és judaizmusról, amelyeket kevesebb, mint száz ellenszavazattal fogadtak el 2300 igen mellett.
De Ferenc pápa alatt valami nagyon más történik. Nyilvános szavaival és gesztusaival, az általa kinevezett személyeken át, és a vitákon át, amelyeket bátorított, ez a pápa többször jelezte szándékát azon katolikus tanok újragondolására, amelyek nyilvánvaló ellentétben állnak a nyugati életstílussal – szex és házasság, válás és homoszexualitás.
A családról szóló szinóduson, amely egy hete ért véget Rómában, a lebonyolításért felelős prelátusok – akiket a pápa nevezett ki – formálisan kezdeményezték ezt az újragondolást, közzétéve egy dokumentumot, amely általános elmozdulást javasolt mind az egyház hozzáállásában a házasságon kívüli kapcsolatokhoz, mind konkrétan az elváltak és újraházasodottak áldozásához, amely élesen ellentétben áll az egyház történelmi tanításával a házasság felbonthatatlanságáról. (…)