Orbán Viktor legújabb modellkísérlete azért jutott tovább, s lett politikai értelemben sikeresebb, mert a Fidesz vezére látta: nincs univerzális recept, mint a kukoricás muffinhoz, amit legföljebb ízlés szerint korrigálni kell. Ennek a politikai közösségnek egyedi az útja, ahogyan a többinek is. Mert Magyarország nem a Nyugat és nem a Kelet. Nem a diktatúra és nem a demokrácia. Nem a Sauska Cuvée 5 és nem a koccintós asztali fehérbor. Egyáltalán: nem A. Hanem különleges mixtúra: történelem, megannyi trauma a holokauszttól Trianonig, Mohácstól ’56-ig, Horthytól Kádárig, hagyomány és nyelv, Ady Endre és Szabó Dezső, Ustream és csángó tánc.
Helmut Schmidt, aki majd egy évtizeden át volt Németország kancellárja, fölöttébb unalmas visszaemlékezésében többször utal arra: politikai rendszert és kultúrát nem lehet export-import keretben értelmezni, mert a társadalom nem Lego, amit az útmutató szerint összerakhatunk. Nyilván vannak ideálok, példák, amelyekből lehet tanulni, de a társadalmat nem lehet megtervezni egy menő szoftverrel. Merthogy akadnak itt olyan sokszor figyelmen kívül hagyott változók, mint: érzelem, identitás, nyelv, tradíció.
*
Orbán Viktor eddig eljutott, ám épp azért bukik bele rendszerváltásába, amiért elődei. Ezúttal nem a gyakorlati okok az érdekesek. Hiszen azokat ismerjük: a rendszer korrekcióra képtelen, a hatalom és az érvényes gondolat kizárólagosságára való törekvés, a bírálat elnémítása, a releváns feedback irtása, a kontraszelekció uralkodása, a lopás kultúrává, s az alázat eltűnése után mind szemérmetlenebbé válása ismerős jelenség. Csöppet érdekesebb, hogy a modell elméletileg is elérte határait: nem teljesedhet ki, mert a fragmentált nyilvánossággal, a növekvő tudásbeli, szociális, esélyegyenlőtlenséggel, az elfogadás lehetetlenségének normává nemesedésével egymástól mind inkább izolált szegregátumok felszámolására törekszik, semmint integrációjára. Módszerei ráadásul visszataszítóak: lehet Török Gábor-i értelemben véve zseniális húzás az ellensúlyok rombolása, a hatalomtechnikai trükkök százainak alkalmazása, az ellenfél fojtogatása, ám e folyamat épp úgy a zsákutcába vezet, mint a másik oldal kérlelhetetlen modernizációs próbálkozása.
Mert azt kódolja: az egész közösség sikerének feltétele valamelyik szegregátum végzetes veresége. E téves, s immár alapvetéssé szilárduló, véresszájú kommentárokkal kísért, lövészárokalapú megközelítés a két Magyarország ideának a fenntartását szolgálja. Ám amíg ez a gondolat mozgatja a versenyt, a vetélkedőnek nem lesz győztese. Nem is lehet, mert másik Magyarország nem kettő van, hanem értelmezhetetlen mennyiségű. Ráadásul ezek egy része egymással ölelkezik, máshol ragad, mint azt sejteni lehet, s máshol válik el, mint arra számítunk. A svábok, a Katona József Színház, a cigányok, az Édes élet, Drábik János, az A Város Mindenkié, a Mathias Corvinus Collegium, a Kapufa presszó, a Felsőzsolca-Onga borsodi szomszédvár-rangadó, Majka, Dragomán György, Harcsa Veronika, a Club Kék Vonal cigarettadohány.