Alig pár év leforgása alatt a helyzet azonban drámaian megváltozott. A nyugat-európai muszlim tömegek integrációs problémája, majd legutóbb az Iszlám Állam terroristáinak ámokfutása által keltett rezgéshullámok hazánkat is elérték. Mára az iszlamofóbia egyre inkább átszövi a magyar közéletet. Ráadásul az iszlámellenes diskurzusba olyan, az iszlámhoz hagyományosan barátian, de legalábbis semlegesen viszonyuló csoportok gondolkodói és publicistái is bekapcsolódtak, mint a keresztény konzervatívok vagy a liberálisok.
A magyar, és általában kelet-európai iszlamofóbia alapvetően nyugati importcikk. A fent említett nemzetközi események kapcsán drámaian megnőtt azon önjelölt iszlám-szakértők száma, akik témában való előképzettség, illetve kulturális, pláne nyelvi ismeret nélkül törnek pálcát egy három kontinensen átívelő, másfél milliárd embert számláló kultúrkör felett. Az iszlámról vitatkozni persze szabad és kell is. A kereszténység, vagy éppen a nyugati liberalizmus eredendő felsőbbrendűségét hirdető, alapvető fogalmakat keverő populizmus azonban ezer sebtől vérzik.
E sorok írója huzamos ideig tartó angliai tartózkodása során behatóan vizsgálta a szigetországi iszlámellenes diskurzust. Meglepő tény, hogy arányait tekintve Nagy-Britanniában nem a született angolok, skótok vagy walesiek, hanem a bevándorló kelet-európaiak, köztük a magyarok, de első sorban a lengyelek körében a legerősebb az iszlámellenesség. Ez a kutatások szerint csak legutolsó sorban magyarázható a lengyelek – európai mércével mérve mélynek számító – vallásosságával. Sokkal inkább másik három fontos okra vezethető vissza.
Az első alapvetően kulturális jellegű: a bizonytalanság-kerülő kultúrák számára – mint amilyen a lengyel is – az idegen, kiszámíthatatlannak tűnő emberekkel való érintkezés feszültséget okoz. (Erre vezethető vissza többek közt a hagyományos antiszemitizmus vagy rasszizmus is.) Ez nem jó vagy rossz jelenség, hanem kulturális sajátosságból eredő sajátosság.