Az étkezés Rómában arcpirítóan drága. Nézőpont kérdése, hogy 8 eurót kifizetni egy húsnélküli papírpizzáért vagy egy paradicsomszószos spagettiért spórolásnak tűnik-e, de a már húsdarabokat is tartalmazó, vagyis épp hogy egy sonkacafattal feltuningolt pizzák és tészták is már 10-12 eurós árkategóriába kúsztak, így mi maradtunk a 8 eurós alapoknál. A tényleges húsételek 15-20 eurónál kezdődtek. Ezzel sok pénzt takarítottunk meg, kibírtuk. A boltok is drágák, alighanem inkább a turistákra és nem a helyi lakosokra vannak belőve az árak; így aki szendvicseket szeretne otthon csomagolni, az is készüljön fel arra, hogy nem jár sokkal jobban, mintha 8-10 eurós melegételt eszik naponta egyszer.
Mire ne költsön az ember? Ha valakinek a középkori városfalon belül van a szállása, akkor tömegközlekedésre felesleges. A mi szállásunk épp a szélén volt, de kényelmes tempóban sem volt semmi húsz-harminc perc sétánál messzebb. A benyomást nyilván szépíti, hogy zegzugos utcákon vagy szép parkokon keresztül is lehet menni, valamint a sok látnivaló, ahol az ember elidőzik kicsit, így alig tűnik fel, hogy két órája sétál az ember. Arra viszont fel kell készülni, hogyha az ember a tömegközlekedés nélküliséget választja, akkor egy hét után olyan vádlija lesz, mint Roberto Carlosnak, estére pedig alig tud járni, Kényelmes, vastag talpú sportcipőt érdemes vinni, amit nem sajnálunk széttaposni sem. Róma hét dombra épült, így sok a fel-le lépcsőzés, ráadásul az utcák többsége macskaköves, amin nem kényelmes sokat gyalogolni. Ha jól számoltam, mi naponta átlagban simán mentünk 12 kilométert, az egyébként masszív, de egy idő után rendkívül kényelmetlen sportcipőm talpának a felét le is radíroztam. Barátnőm Birkenstock-papucsban tolta majdnem végig. Ezen kívül mindig legyen nálunk víz, és ha valaki nem bírja a meleget, akkor tényleg inkább menjen októberben vagy áprilisban.
Mire nem kell költeni? Minden templom ingyenes, de többségük délután 1 és 3 között zárva van. Ha a templomhoz tartozik valami extra, mondjuk kolostor vagy olyan kápolna, ásatási terület, ahová a templomon keresztül nem lehet bemenni, akkor azért fizetni kell. Fontos, hogy fedetlen vállal és miniszoknyában semelyik templomba nem engednek be, és nem minden templom előtt van ládából kivehető köpeny!
Mire kell költeni? Ha az ókori romok nemcsak kívülről és ötven méterről érdekelnek bennünket, hanem belülről, alulról, oldalról is, akkor azokért fizetni kell, ahogy a múzeumokért is nyilván. Vehetünk Roma Pass Cardot, vagy kombinált Róma+Vatikán kártyát is, de ezekkel az volt a bajunk, hogy a tömegközlekedést is tartalmazták, arra meg nem volt szükségünk; és amúgy sem túl jó deal, mert tényleg csak akkor éri meg, ha az ember kihasználja az RKV-t. A Colosseum-Forum Romanum-Palatinus kombó 12 euró volt fejenként, skip the line nélkül, a Vatikáni Múzeum online regisztrációval 20 euró. Ezen kívül mi még bementünk a Lateráni Bazilika kerengőjébe is 5 euróért. Ennyit költöttünk kultúrára, nekünk bőségesen megért ennyit.
Mi volt a legidegesítőbb? Miközben megegyezhetünk abban, hogy még egy ilyen fapados út is luxusnak számít, azért az ember a jó dolgában szívesen bosszankodik, ahelyett hogy örülne, mindezt megtehette. Mint minden rendes turistát, minket is legjobban az összes többi turista bosszantott a legjobban, illetve az a szolgáltatóipari parasztság, amely nagyon alacsony szolgáltatásért kérne el nagyon sok pénzt szinte minimális kedvességgel. Róma ebből a szempontból egy daráló ebben az időszakban (lásd: áprilisban vagy októberben érdemesebb menni, és érdemes kikerülni a legnagyobb keresztény ünnepeket is, már ha van olyan hét, amin nincs). Nem tudom, mi az oka, de tíz évvel ezelőtt nem volt ennyi turista Rómában, pedig ugyanebben az időszakban voltam itt egy kórusversenyen. A rengeteg turista egyébként a Vatikánban volt a legirritálóbb; és még nem is amiatt, mert sokan voltak, hanem azért, mert KÉPTELENEK VOLTAK KUSSOLNI, annak ellenére, hogy minden sarkon volt egy őr, aki szépen megkérte őket, hogy silenzio prego, ez egy megszentelt hely. Tudom, hogy kereszténydemokrata nagypapás ezen dühöngeni, de én nagyon szívesen megrugdostam volna az összes olyan bunkót, aki a Sixtusban az egyik sarokból üvöltötte át a másikba, hogy nézd, megtaláltam azt a képet, ahol „összeér az ujjuk”! Minden tiszteletem a teremőröké, hogy nem vették elő egyszer sem a pisztolyukat és fogták oda valamelyik suttyó halántékához, hogy most befogod a pofád, vagy kap egy kis vöröset az Utolsó ítélet (egyébként plexivel védve). Ugyanez a Szent Péter grottáiban, ahol a pápai sírok vannak, ráadásul sokkal kisebb belmagasságon. Hát ott az ember hogy veszi a bátorságot üvöltözni egyáltalán? És hogy lehetnek az emberek annyira bunkók, hogy elkezdenek I. János Pál pápa szarkofágjánál fotózkodni, mert nem tűnik fel nekik, hogy nem a II.? Még csak harminc vagyok, de már most teljesen kiborítanak ezek, alighanem ötvenévesen valamilyen cenzust vagy előzetes tesztet vezetnék be, hogy ki mehet be bárhová, hatvanévesen pedig csak apácaruhában engedném be a nőket a templomba.
Mi volt a legszomorúbb? Már írtam, hogy például a Santa Maria Maggiore három kápolnája (Paolina, Sforza, Sistina) egyenként kerülhetett akkor annyi pénzbe mint a teljes magyar GDP ma. És miközben az ember tényleg elámul ekkora pompától, gazdagságtól, nagyívűségtől és nagyvonalúságtól, eközben a Termininél meg éheznek! Ha valaki nem bírja az elképesztő gazdagság lépcsőin fetrengő tömeges szegénységet és a nyomort elviselni, nagyjából maximális empátiával helyén kezelni, annak rossz lesz Rómában, mert a kontraszt óriási is lehet.
Fotók: szerző.