Mint korábban arról már többször írtam, a magasabb bérek és a kiterjedt, okosan szervezett, a passzivitás helyett az aktív munkavállalásra ösztönző jóléti szoláltatások nem hogy versenyhátrányt jelentenek, épp ellenkezőleg. A koordinált, német vagy skandináv kapitalizmusmodellben azért kiterjedt a jóléti állam, mert az exportiparágak sikeres működéséhez elengedhetetlen a jól képzett, jól fizetett, szakosított munkaerő. A jóléti politikák tehát éppen hogy erősíthetik a hatékony piaci működést. Ahhoz, hogy ennek a fajta munkaerőnek megfelelő kínálata alakuljon ki, speciális jóléti garanciák szükségesek: kiterjedt szakképzési rendszer, magas fokú munkaerő-piaci védelem és biztosítási rendszer. Hiszen nem éri meg szakmunkásnak menni és kitanulni egy specifikus munkafolyamatot, ha nincs garantálva, hogy munkanélküliség esetén is meg tud élni az ember. A munkaadóknak viszont szükségük van szakmunkásokra, ezért belemennek a kiterjedt állami társadalombiztosítási rendszerek finanszírozásába és a magasabb bérekbe. Tehát nem a kiszolgáltatott és csereszabatos, hanem a magasabb hozzáadott értéket előállító, képzett és jól fizetett munkaerő a tartós versenyképesség alapja.
A változás egyik fontos eleme: más iparpolitikára van szükség az unióban. Az EU-nak segíteni kellene a perifériális országok iparfejlődését. Véget kell vetni annak a gyakorlatnak, hogy a kelet-európai országok az állami támogatásban egymás fölé, az adóztatásban pedig egymás alá ígérve próbálnak magukhoz csábítani beruházásokat. Ennek a versenynek a nyertesei nem a kelet-európai országok, hanem kizárólag a nagyvállalatok. Az uniónak anyagilag ösztönözni kellene a cégeket a termelés felzárkózó országokba történő kihelyezésére, ugyanakkor ezt az adóverseny kizárásával kell tennie. Jelen helyzetben ugyanis a kelet-európai államok az adófizetők pénzét – kis túlzással – arra használják, hogy odaadják olyan vállalatoknak, amelyek aztán néhány polgárukat hajlandók alacsony bérért, olykor kifejezetten rossz körülmények dolgoztatni. Jóllehet ha a vállalatok adót is fizetnek, akkor futná tisztességesebb oktatásra, egészségügyre, amely megalapozhatná az ország tartós felemelkedését. A periférián azokat az iparágakat lenne célszerű fejleszteni, melyek az átalakuló globális gazdaságban tartósan sikeresek lehetnek és magas bérekre épülnek. Az infrastruktúrák és zöld iparágak támogatása tipikusan ilyen lenne. Érdemes lenne előrelépni a finanszírozás terén is, egy ilyen európai beruházási program finanszírozható lenne európai kötvényekből. Az amerikai New Deal mintájára Európa is megérett egy koordinált, 21. századhoz méltó kilábalást serkentő Zöld New Dealre.
Ahelyett, hogy egymás ellen versenyeznénk, bizonyos pontokon meg kell erősíteni az Európai Uniót. Az egységes európai munkanélküli biztosítás elképzelésével mi, magyarok csakis jobban járhatnánk, mint a jelenlegi hazai rendszerrel. A mai hazai munkanélküliségi „biztosításnál” nehéz igazságtalanabbat elképzelni. Biztosításnak alig nevezhető, a befizetett munkapiaci járulék töredékét osztják csak szét munkanélküli segélyként, a maximális folyósítási időtartam a legalacsonyabb az egész unióban. Ennél az EU munkanélküli biztosítása csak jobb lehetne, rosszabb aligha. S nagyon jó eséllyel nyernénk például az egységes uniós munkavállalói vagy szociális jogokkal is.
A magasabb foglalkoztatás és a magasabb bérek/hozzáadott érték elérésében kulcsszerepe van az oktatáspolitikának. Ez a magyar gazdaság első számú kitörési pontja. Az ország tőkevonzó képessége privatizálható javak hiányában a kiszámíthatóság és a jogbiztonság helyreállításával csak csekély mértékben javítható. A legfőbb, eddig kiaknázatlan növekedési tényezőnk a humántőke: képzett, egészséges, hosszú éveken át magas minőségi munka végzésére alkalmas emberek jelenthetik a gazdasági kilábalás alapját. Ezért meg kell állítani az elmúlt évek társadalompolitikájának hatására felerősödő elszegényedési folyamatot, meg kell akadályozni az egyenlőtlenségek további növekedését. Bár az oktatás alapvetően tagállami kompetencia, ám az Európai Unió közös szabályainak, közös programjainak lehet szerepe abban, hogy a tagállamok oktatási rendszerei javuljanak. Ha pedig komolyan gondolja Európa, hogy a globális gazdaság tudásközpontjává válik, akkor aligha lesz megkerülhető, hogy európai együttműködésben fejlesszük a gyengébb tagállamok iskoláinak színvonalát.
Botorság volna az Európai Egyesült Államokra várni, kulturális sokszínűségünk, eltérő történelmi hagyományaink miatt sosem leszünk Amerika. De nem is lenne helyes feloldódni Európában. Európával szemben politizálni viszont nem botorság, hanem – Ukrajnára tekintve – életveszély.