Tékozló ország – 1514

2014. április 23. 08:12

Mohács és Trianon a magyar történelem két legsötétebb szimbóluma. Azt jelzik, hogy tudás, bátorság, becsület és kitartás nélkül nincs méltó emberi élet.

2014. április 23. 08:12
Bogár László
Bogár László
Magyar Hírlap

A Dózsa-parasztháború, s a Mohács előtti évszázad tehát kritikus elágazási pont a magyar történelemben. Ma már látszik, hogy – bár ez ma is tabu téma – nagyjából addig tartottak ki azok a szakrális energiák, amelyeket még az őstörténetünkből hoztunk magunkkal. A 14-15. században kialakuló nyugatias modernitás, amely a 19. század óta a kapitalizmus nevet viseli, minden addiginál súlyosabb kihívást jelentett földrészünk számára. Az elitek egyébként nemcsak nálunk, hanem szerte Európában cinikus kegyetlenséggel roncsolták szét a földművelés és a kézművesség évezredes szakrális létrendjét, hogy a javakat élvezeteik »carpe diem« logikájú hedonizmusára pazarolják el. Az láthatólag cseppet sem zavarta őket, hogy ezzel végzetes sebeket ejtenek saját népükön, vagyis azon a talapzaton, amely nélkül az ő létük is értelmezhetetlenné válik. A lényeget összesűrítve nagyjából ez a felkelés legmélyebb oka. 1514-ben láthatólag már sem az elitek, sem a nép nem volt alkalmas arra, hogy a kialakult feszültségeket békés egyezkedéssel oldja meg, így a »földrengés« elkerülhetetlenné vált. A háború persze negatív végösszegű játszma, ahol nincs győztes, pontosabban az a vesztes számít »győztesnek«, aki egy kicsit kevesebbet veszít, mint a másik. Ez is többnyire csak azért van így, mert a »győztes« a megtorlással és »jóvátétellel« ellensúlyozhatja az egyébként számára is igen fájdalmas veszteségeket. A végzetes történelmi rövidlátással megvert elitjeink ráadásul már képtelenek voltak arra is, hogy legalább tanuljanak a történtekből. Pontosabban tanultak ők, csak azon a lejtőn lefelé haladva, amelyről fél évezred múltán most már pontosan látjuk, hogy hová vezet.

Ahogy Andrásfalvy Bertalan írja megrendítő pontossággal: a Werbőczy Hármaskönyvvel 1517-ben, három évvel a felkelés után, a duzzogó elitek »kilakoltatják a népet a nemzetből«. És a nemzetből valójában azóta is kilökötten tengődő nép saját erejéből már nem képes megállni a lejtőn. Azt a népet lakoltatták ki egyébként, amelyre pedig akkor már történelmének legnagyobb megpróbáltatása, a török hódoltság réme leselkedett. Soha még olyan nagy szükség nem lett volna arra, hogy a nemzet minden addigi elképzelhetőnél egységesebb legyen, és soha annyira képtelennek nem bizonyult erre, mint éppen akkor. Mohács és Trianon azonban nem csupán egyszeri történéseknek tekinthetők, hanem folyamatoknak. A bennük lezajló iszonyat ma is jelen van, s folyamatosan rombol és pusztít. Leginkább azzal, hogy képtelenek vagyunk tanulni belőlük. Márpedig az ősi bölcsesség szerint aki nem tanul a saját történelméből, az arra ítéltetik, hogy addig ismétlődjenek vele a szörnyűségek, amíg nem lesz képes levonni a tanulságokat. Vagy amíg el nem pusztul…

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 32 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Happy Monk
2014. április 24. 00:56
"Ha már egyszer összedobolták azt a keresztes sereget, akkor be kellett volna őket vetni a török ellen." Csakhogy akkor Fortunátus Imre zsbe üres maradt volna. És ez nem történhetett meg at utóbbi párszáz évben.
Gregorius
2014. április 23. 16:48
Az igazi baj az volt, hogy Mátyást követően az országnak nem volt komoly tekintéllyel és tehetséggel bíró nemzeti királya és az oligarchák csoportjai össze-vissza rángatták az országot. A kereszteshadjárat meghirdetésénél, valószínűleg már a vezér kiválasztásánál is hibáztak, utána jött az a habozás, hogy elindítsák-e őket a török ellen, az eredmény ismert, lázadás és röghözkötés. Mohácsnál meg, így a paraszti segédcsapatok híján már kapásból hátrányból indultak, ráadásul Zápolya meg valahogyan nem ért oda a hadával. 1526 és 1541 között (Buda elfoglalása), pedig egyszerűen nem találok rá jobb kifejezést "totojáztak", mintha nem lehetett volna számítani a Nagy Szulejmán újbóli megjelenésére.
ÁrPi
2014. április 23. 15:49
A Szabó Ervin könyvtár nevének marxista ihhletjőe is írt az ötszáz éve történtekről, 1514-ről: "Az 1514-i forradalom" címmel. http://kics.it/OAhQIw BogárLászlónak vagyis Andrásfalvy Bertalannak megalapozott talán a megfogalmazása hogy az 1517-es Werbőczy Hármaskönyv "A Nemzetből a népet rekesztette ki", de az elkövetkező 300 esztendőben mégis ugyanez a Hármaskönyv a szentkorona tannal,közjogi tanaival záloga volt (valamennyire) a magyar "Nemzet" közjogi megmaradásának. Hadd mondjam úgy: Lassabban porladt. Vajon ez utóbbi nézetet Bogár László teljes egészében elvetné?
redgreg
2014. április 23. 15:43
Az összes ilyen elemzéshez bevágnám: https://www.youtube.com/watch?v=H72yZgrWbxU&feature=share Persze sarkít nem kicsit, de alapvetően helyes elemzés...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!