Már csak azért is abszurd számomra a szólásszabadsággal kapcsolatos érvelésed, mert a televíziós reklámok egy részét a törvény most is tiltja, másokat pedig - egyelőre sikertelenül - próbál részletekbe menő szabályokkal, számtalan módon korlátozni. A dohányáruk hirdetései ma már nem kerülhetnek képernyőre, holott ez negyven évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt. És bármennyire is buzog a reklámszakmában az aggodalom az emberi jogok iránt, még csak egy „Szabadítsuk ki Morisz Fülöpöt!” facebook-csoportra se tellett. Mintha még Te meg a kollégáid is éreznétek a lelketek mélyén, hogy a szabadságjogokat jelenleg nem Morisz Fülöp és haverjai védelmében helyes alkalmazni, hanem éppen tőlük kell megóvni.
Aligha véletlen, hogy számos országban az alkohol-, a szerencsejáték- vagy a gyógyszerreklámok tilalmát már bevezették vagy tervezik éppen. Ahogy az is szemmel látható, hogy egyre több tudatos médiafogyasztó használ olyan felületeket, ahová a reklámok nem tudnak bepofátlankodni. Sajnos a legkiszolgáltatottabbak, vagyis a gyerekek valamint az alacsony iskolázottságú társadalmi csoportok nem képesek az önvédelemre. Ezt látva legtöbben elfordítják a fejüket, de olyanok is akadnak, akik megpróbálják megvédeni a kiszolgáltatott és kihasznált embertársaikat. Abban egyetértünk, István, hogy a szólásszabadság rendkívül fontos érték, még akkor is, ha cégekről van szó. Csakhogy úgy gondolom, az emberi méltóság még fontosabb. Ráadásul a tudat gyarmatosítása nem csak a méltóságától fosztja meg az egyént, de rövid távon a szabad akaratától, hosszabb távon pedig a személyiségétől is. Mindattól, ami az embert emberré teszi.
Jóleső szavaid így szólnak: „A Reklámtörvényszék kötelező tárgy minden reklámszakos tanítványom számára.” Nos, tudod, hogy miért zárult le mindössze tizenöt bejegyzés után a Reklámtörvényszék című videóblog-széria? Azért, mert amikor a kollégámmal előadtuk, hogy hol és hogyan manipulál egy adott reklám, megjelentek a hirdető cég jól fizetett ügyvédei, és befenyegették a felületet kezelő Indexet. Ők persze nem akartak pereskedni, főleg nem egy potenciális hirdetővel, úgyhogy szó nélkül leszedték a bejegyzést. A megsértett multinak azonban ez se volt elég: a Reklámtörvényszék mindhárom készítőjét beperelték fejenként egymillió forintra, amire reakcióként a kétségbeesett technikus kollégánk azon nyomban felmondta velünk az együttműködést. Az ügyvéd, akit felkerestünk, úgy nyilatkozott, hogy nincs semmi gond, nyerhető a per, de most gyorsan rakjunk le elé két kilót, mert multival pereskedni nem filléres mulatság. A Reklámtörvényszéket - ahogy céges meg politikus haverok híján a legtöbb projektemet és könyvemet - egyetlen befektetett fillér nélkül gyártottam. Csak azért nem fizettem rá nagyon csúnyán, mert az engem és kollégámat védő Társaság a Szabadságjogokért visszafenyegette a céges uraságot, akit - miután az Index címoldalát elzárta tőlünk, és az összes videómegosztóról eltávolíttatta a felségsértő bejegyzésünket - többé már nem érdekelt az ügy. Végül örülhettünk, hogy megúsztuk nyilvános felület, technikus és technika nélkül, egy kimúlt videóbloggal a hónunk alatt, pusztán mert azt hittük, hogy egy szabad országban szembe mehetünk a céges propagandával.