A napokban a Time magazin által az év emberének választott Ferenc pápa úgy látja, a szegénység egyre szélesebb méreteket ölt, szakadékot teremtve a társadalom rétegei között. Ezért a gazdasági modellek átgondolását szorgalmazta a túlzott pazarlás megfékezésével. Új egyensúlyt kell teremteni a bérek és lehetőségek elosztásában. A Föld adta forrásokat arra kell felhasználni, hogy a világban véget vessünk az „éhezés tartós szégyenének” – olvasom Ferenc pápa újévi, béke világnapi üzenetét.
Idézhetjük a nemrég megjelent Evangelii Gaudium (Az evangélium öröme) című „apostoli buzdítás” gazdaságra vonatkozó mondatait is. A szegénység szerkezeti okainak megoldása nem várhat többé; s amíg nem oldódnak meg a szegénység gondjai, nem oldódnak meg a világ problémái – írja a pápa, aki bírálja a globális gazdasági rendszert és a „pénz idealizálását”. Egyben felszólítja a világ vezetőit, szálljanak szembe a szegénységgel és az egyre növekvő egyenlőtlenséggel. Arra kéri a politikusokat, hogy biztosítsanak minden embernek „méltóságteljes munkát, oktatást és egészségügyi ellátást”.
Mit kezdjünk a pápa gazdasági elképzeléseivel?
„Hogy lehet, hogy manapság az a hír, ha két pontot esik a tőzsde, viszont az nem hír, ha egy idős hajléktalan megfagy az utcán?” – tette fel a kérdést a pápa. A tízparancsolat első pontjára (Ne ölj!) utalva kijelentette: nemet kell mondani a kirekesztésen és az egyenlőtlenségen alapuló gazdaságra, mert „az ilyen gazdasági rendszer öl”. Hozzátette: tudja, hogy van, akit zavar a gazdasági reformok sürgetése, a világméretű szolidaritás hangoztatása, a javak igazságos elosztása, a munkahelyek védelme. Az egyháznak és a politikának azonban figyelmet kell fordítania a szegénység és az elesettség új formáira, közöttük a hajléktalanokra, drogfüggőkre, menekültekre, az egyre magányosabb idősekre. Ferenc pápa kitért a trickle-down („lecsöpögő”) gazdaság elméletére is: szerinte ez nem jött be, még mindig várunk az eredményekre, a hatékonyságát pedig sosem igazolta semmi. Ferenc hitet tett az állami beavatkozás légjogosultsága mellett.
Érdemes mindezzel összevetni XVI. Benedek szavait (Deus caritas est enciklika): „Nincs olyan igazságos államrend, amely feleslegessé tenné a szeretet szolgálatát. Aki a szeretet meg akarja szüntetni, az arra törekszik, hogy az embert mint embert szüntesse meg. Vigasztalásra és segítségre szoruló szenvedés mindig lesz. (…) A totális gondoskodó állam, mely mindent magához von, végezetül olyan bürokratikus intézménnyé válik, mely a lényegeset nem képes nyújtani, amire a szenvedő embernek – minden embernek –szüksége van: a szeretetteljes, személyes odafordulást. Nem mindent szabályozó és uraló államra van szükségünk, hanem olyan államra, amely a szubszidiaritás elvének megfelelően nagylelkűen elismeri és támogatja a különböző társadalmi erőkből született kezdeményezéseket, melyek összekapcsolják a spontaneitást a segítségre szoruló emberekhez való közelséggel. (…) Az a fölfogás, mely szerint az igazságos struktúrák fölöslegessé tennék a szeretet gyakorlását, valójában materialista emberképet rejt: azt a babonát, hogy az ember csak kenyérből él – ez olyan meggyőződés, amely lealacsonyítja az embert, és éppen sajátosan emberi mivoltát tagadja.”