A The Atlantic december 11-i cikke azt hangúlyozza: a pápa egyszerűen hamis tényekre alapozza meglátásait. Például hogy a szegények és gazdagok közti olló folyamatosan nő, ami nem igaz, csak jól hangzó bonmot, amin mindenki el tudja intézni a napi erkölcsi felhördülését. Ma még az Egyesült Államok is többszörösét osztja újra a száz évvel ezelőttinek (akkor 7 százalékot, most 40-et); 2005 és 2010 között pedig másfél milliárddal csökkent a világ szegényeinek a száma.
A modern kapitalizmus iránti ellenszenv ugyanakkor nem Ferenccel kezdődött az egyházban, hanem az ipari forradalom idején. Csakhogy: a feudális-agrárius korszak is laissez-faire volt a javából. A kapitalizmust pedig nem csak marxista alapokon lehet kritizálni, hanem korporativista és más egyéb alapokon is. Azt se felejtsük, hogy (az egyébként kissé felszínes) táblázatok, amelyek a kulturális és gazdasági jobb-bal elhelyezkedést mutatják koordináta-rendszerek segítségével, általában a gazdasági balra sorolják a pápákat – Benedek is így járt. A világ és a pápák gondolkodása persze ettől bonyolultabb. Sem Ferenc, sem az elődei nem marxisták. Az Atlantic szerint sem marxista Ferenc, inkább Polányi Károlyéra hasonlítanak nézetei. Mindenesetre az antikommunizmusról az antikapitalizmusra való váltás jelei mutatkoznak a Vatikánban.
Az olyan pápai kijelentések, hogy az embereknek és nem a pénznek kellene lenni a középpontban – azon túl, hogy laposak és közhelyesek (ámbátor igazak) –, nem csak Ferenc sajátjai: az egyház mindig is figyelmeztetett az anyagiasság és a pénz veszélyeire. Valamiért úgy tűnik: mintha Ferenc elődeinek hasonló szólamai inkább fanyalgást váltottak volna ki. Ellenben jött Ferenc, és rögtön felfigyelnek az ilyen mondataira, isszák a szavait. Ferenc nem az életünkbe akar beleszólni, hanem az igazságosságért szólal fel? Ha minket figyelmeztet egy pápa, akkor miért szól bele; ha a struktúrákat szidja, és azokat, akik fenn vannak, akkor minden oké? (Valahogy az abortusz ellenzésének és a női papság elvetésének megerősítését nem emelték ki az Evangelii Gaudiumból.)
A katolikusok egy részében (ez ma Magyarországon mainstream) mindig is megvolt az igény egy „jézusi alapú” „igazságos társadalomra”, akkor is, ha az tervezőasztal mellett készül. Valahogy így: cserélgetjük a gazdasági modelleket, le a polcról, fel a polcra, hátha bejön valamelyik. A mennyország azonban fent van, mi meg itt lent. A fent és a lent megfordítására tett kísérletek meg nem azzal jártak, hogy a mennyország eljött, hanem hogy lepotyogtunk a semmibe.
Van különbség abban, hogy Benedek az igazságos struktúrák lehetetlenségéről és a személyes odafordulás fontosságáról beszélt – hozzátéve, hogy nem a tisztes szegénységgel van a gond, hanem az elembertelenítő mélyszegénységgel –; míg Ferenc számára a szegénység felszámolása a legsürgetőbb feladat. A világ megkapta a szólamokat, amiket hallani akart a pápától. Jézus pedig azt mondta, hogy szegények mindig lesznek veletek.