Európai vs. kínai autógyártók: Teljes leválás vagy még szorosabb összefonódás?
Kína azonban olyat tett, amit minden értelemben el kell ismerni.
Sokaknak egyszerűen felfoghatatlan, hogy lehetséges egyszerre iszlám vallásúnak és modernnek lenni. Ezzel persze az ördögi kör bezárul: így sosem lesz modern iszlám.
„Lehet valaki iszlám vallású és a laicitás híve? Természetesen igen: ehhez csak azt kell, hogy ne tulajdonítson az iszlámnak felsőbbrendű szerepet, és ne erőltesse azt rá a társadalomra. Valószínűleg a probléma gyökere itt lehet: sokaknak egyszerűen felfoghatatlan, hogy lehetséges egyszerre iszlám vallásúnak és modernnek lenni. Ezzel persze az ördögi kör bezárul: így sosem lesz modern iszlám, tehát ki lehet jelenteni, hogy az »iszlámmal nem lehet együtt élni« Nyugat-Európa városaiban. Egyelőre itt tartunk: egy foulard-t hordó hölgy lényegében – nagyobb botrány nélkül – nem tud elindulni egy franciaországi választáson.
Mit mondhatnánk? Alighanem nem csak nekünk szembeötlő, hogy nem csak egy hit-, gondolkodásbéli-, társadalmi- és gyakorlati nézet- és szokásrendszer kerül itt célkeresztbe, hanem ahogy a klasszikus antiszemitizmus esetében, az ezeket a szokásokat vagy követő, vagy azokba egyszerűen beleszülető emberek! Ez megbocsáthatatlan még akkor is, ha igazunk lenne. Egy vallás bírálata lehet legitim, de ennek ürügyén a nép egy részének megbélyegzése sosem lehet az.
A XIX. század végi antiszemitizmussal való összevetés más, »szociális«, szempontból is tanulságos lehet. Franciaországban a korban ugyanis az antiszemitizmus elsősorban szociális ügy volt: a célpontjai (a frissen bevándorolt romániai, litvániai, lengyel zsidók) kétkezi munkások voltak, »idegenek«, akik lenyomták a béreket, elvették a munkát a franciák elől és így tovább. Azaz kor bevándorlói, arabjai, törökjei, »pakijai«, feketéi. Az idegengyűlölet mindig is a frissen érkező szegényeket sújtja mióta megszületett a »nemzet« fogalma. Hogy Franciaországnál maradjuk: a fővárosba érkező auvergne-ieket, bretonokat, olaszokat, lengyeleket, keleti zsidókat, spanyolokat, portugálokat, észak-afrikiaikat, feketéket. Igen, a rasszizmus mindig is a nép ópiuma volt.
És pár szó essen a mai európai antiszemitizmusról is, melynek ezen iszlám népesség lenne a hordozója. Egyrészt, ami kevésbé fontos: ma Európában a zsinagógák, zsidó temetők elleni támadások nem az »arabok«, hanem a neonácik művei. A rájuk mázolt szimbólumok neonácik, akik éppúgy utálják a mohamedánokat, mint a zsidókat (nem véletlen, hogy ma több iszlám temető meggyalázására kerül sor Európában, mint zsidóéra). Beszéljünk talán egyszer nyíltan: a mostani nyugati arab és fekete zsidóellenes érzületeknek a lehető legkevesebb közük van a klasszikus vagy a modern antiszemitizmushoz.”