Az HÖK-ök saját magukat az egyetem erős tartóoszlopának tekintik, mint akik a rendszer részei, nem a rendszer felhasználóinak érdekeit képviselő szervezet. Az ilyen szerepfelfogásból következnek a ’72-es KISZ-t megszégyenítő nyilatkozatok. És ne csodálkozzunk, hogy a HÖOK sem képviseli a hallgatókat markánsan a minisztériummal szemben. Nem érdekük összerúgni a port túlzottan, hiszen akkor a kormány esetleg rászállna a játszóterükre és mivel a HÖOK füle mögött is bőven van vaj, nem érdeke, hogy megkapirgálják. Egyébként, ha jó fiúk maradnak, akkor azért itt-ott kinézhetnek jó állások a politika holdudvarában.
Nagyon fontos leszögezni, hogy a Hallgatói Önkormányzatokban lévő diákok nem velejéig romlottak, korruptak, gonoszak, sérültek, hanem van egy hosszú évek alatt felépült rendszer, amely nagyon kényelmes a felsőoktatás döntéshozóinak. Akár bal-, akár jobboldali kormány van, a jelenlegi rendszert érdemes fenntartani, mert olcsó és nem kell jelentős politikai ellenállástól tartani. Néha szervez tüntetést, néha csinál ezt-azt, de nem fog sohasem egyetemfoglalást vagy más radikális megmozdulásokat szervezni, hiszen (és ezt a mindenkori kormányzat és egyetemi vezetések pontosan látják) elég kimenni egy kicsit a kempingszéken üldögélő HÖOK-elnökhöz, és meg lehet oldani a problémákat.
A HÖK-ök működése a közoktatás szégyenfoltja is egyben. 18 éves korukig a diákok túlnyomó többsége olyan oktatási rendszerben tanul, amely a tekintélyre, a tekintély elfogadására, az egyoldalú kommunikációra épít. A hatalom többnyire nem megkérdőjelezhető, legalábbis nyilvánosan biztosan nem. Majd ezek a diákok végeznek, elmennek egy egyetemre, főiskolára, ahol elkezdenek höközni, és valamekkora befolyásra tesznek szert, amely komoly hatalomnak tűnik abban a pillanatban. Olyan pozícióba kerülnek, amelyre nem voltak felkészítve, nem tapasztalták korábban. A korábban tapasztalt minták alapján a hatalomhoz mindig társult valamilyen hierarchikus viszony.
Így nem meglepő, hogy egy hökös diák, aki részt vesz a többi hallgató szociális ösztöndíjainak kiszámításában, a hallgatók kollégiumi helyeinek elosztásában, különböző ösztöndíjak adásában, azt érzékeli, hogy magasabban van a hierarchiában, mint a többi hallgató. Ezt a hatalmat nem tanulták meg kezelni és hülyeségeket csinálnak, például listát a gólyákról. Gyerekes hülyeségnek tűnik, de amikor ilyen jelzős szerkezetekkel illetnek embereket minthogy langy fideszes, belpesti zsidó, egészséges világlátású, akkor ott valami nagyon nagy baj van, és mivel már nem gyerekek, ezért viselniük kell a hülyeségük következményeit. Az egész listázás-ügyet vélhetően nem egy ember csinálta szabadidejében, hanem ott volt mögötte a szervezet, amely igazolta, hogy ezt lehet csinálni. És ezek a 18-20 éves fiatalok el fogják hinni, hogy ez hozzátartozik a politikához, a hatalommal bármilyen módon – bármekkora is legyen az – lehet így élni és visszaélni. Ez lesz a normális és elfogadott. Majd amikor valóban hatalmi pozícióba kerülnek a későbbi életük folyamán bárhol (nem feltétlenül politikában), akkor ezekhez a mintákhoz fognak visszanyúlni.
Az, hogy ilyen a felsőoktatási hallgatói érdekképviselet, végeredményben a felsőoktatás döntéshozóinak a felelőssége. Évek óta ilyen, évek óta készülnek listák, évek óta pofára megy, hogy ki lakjon a kollégiumokban, évek óta rendszeresek a visszaélések, a mutyi. Nyílt titkok ezek a rendszerben, de akik hozzányúlhatnának, nem teszik, kényelmesebb fenntartani a rossz rendszert, csakhogy nem pusztán az egyetemi érdekképviseletet mérgezik meg ezzel, hanem szélesebb körben egy vállalhatatlan, antidemokratikus, gátlástalan és romlott politikai kultúrát legitimálnak.