Bár a Terror Házának vezetője elzárkózik a párbeszédtől, az olvasók számára mégsem érdektelen, miért állítom azt, hogy súlyos bűncselekményeket elkövetők is szerepelnek az áldozatok falán. Levéltári források bizonyítják, hogy pl. Hadváry Pál civileket mészároltatott le a világháborúban, hogy Bilkey-Papp Zoltán nyilas különítményes volt, és fő kritikája a kommunista pártvezetőkkel szemben abban nyilvánult meg, hogy zsidó származásukat kifogásolta, Donáth György pedig, mint a Magyar Élet Pártja budapesti elnöke, a zsidótörvények lelkes támogatójaként egyesület alapított az „idegen fajok” elleni küzdelem jegyében. Természetesen igaz, hogy 1945 után a kommunisták nem ezekért a bűnökért, hanem mondvacsinált okokból ítélték el őket. Mégsem nevezhetőek teljesen ártatlanoknak, a múzeum azonban ezt teszi.
Többen meglepődtek, hogy kiegyensúlyozott bemutatást szorgalmazok tömeggyilkosok esetében, Schmidt Mária meg is fogalmazza a költői kérdést, hogy vajon ugyanezt kérném akkor is, ha kápókról, vagy akár Hitlerről vagy Sztálinról lenne szó. Szerencsére Fekete Lexikon címmel már évek óta publikáltam életrajzi gyűjteményt a nyilas párt vezetőiről, így aki véleményemre kíváncsi, tudja, hogy mindenkivel szemben szükségesnek tartom motívumai feltárását, az előzmények bemutatását. Amit a Terror Háza tettesek és áldozatok reflektálatlan bemutatásával művel, alkalmatlan arra, hogy megértsük a véres XX. századot: elítélni viszont csak akkor tudunk valamit, ha megértésére is törekszünk, kivéve, ha vallási kérdést kreálunk az elítélés tárgyából.
Tettes és áldozat összekeverésére a legjobb példa a pincebörtön első helyisége. Ebben Baky László és Endre László képei vannak kiállítva és a falon több szöveg is szerepel. Ezek közül az egyik, „Háborús bűnösök méltó helyükön”, a másik egy ávós jelmondat: „Ne csak őrizd, gyűlöld”, a harmadik pedig Endrédi Vendel zirci főapát visszaemlékezése, amelyben arról számol be, hogy a vallatások során csak attól rettegett, hogy el ne árulja barátai nevét. Magyarán: az első idézetről nem tudja a látogató, hogy propaganda vagy valóság, a második egyértelműen propaganda és a harmadik kifejezetten szánalmat kelt a rabokkal szemben. Ha ebből a látogató tényleg azt veszi ki, hogy az itt látható rabok megérdemlik a sorsukat, akkor megeszem a kalapom.