Ami a szakmaiatlanság vádját illeti: bocsánatot kérek. Rágalmaknak ültem fel, amikor azt gondoltam, a Terror Háza dolgozóinak tudományos ambícióit ott bármilyen korlátok érhetik. Hitelesebb lenne azonban, ha Máthé Áron írná meg, hogy az ország egyik legszabadabb szellemiségű, belső vitáktól és ellentétes véleményektől pezsgő otthona az Andrássy út 60. szellemi műhelye. Talán nem vagyok egyedül az ilyen hírek szomjazásával, és bizonyára a teljes történész társadalom megelégedettségével találkozna, ha a Ház ezt a nyitottságát rosszul felfogott álszerénységből nem titkolná a nyilvánosság előtt. Schmidt Máriáról egyébként is közismert, hogy ellenérvekre nyitott, magas vitakultúrával rendelkező, toleráns személyiség, aki beosztottai tudományos szabadságát soha sem korlátozná saját nézetei érvényesítése érdekében, és minden ezzel ellentétes híresztelés aljas rágalom csupán.
Gerő kapcsán nem azt kifogásoltam, hogy „erkölcsi fertőben” mozogna, ha a Terror Házába belép, hanem azt, hogy a Ház szakmai vezetéséért felelős személlyel egy gyékényen árul, miközben erkölcsi ítéletet mond mások felett. A kettő együtt szerintem nem megy, akkor sem, ha sokak szemében Schmidt Mária szeretetre méltó személy. Ismétlem, mindez semennyiben sem érinti azok felelősségét, akik ebben a múzeumban beosztottként dolgoznak. De belátom, tévedtem, és itt is bocsánatot kérek: nyilván a Terror Házának joga van a kettős mérce alkalmazásához.
Térjünk vissza az eredeti cikkemben szereplő állításra. Máthé azt feltételezi, nincs tudomásom arról, hogy mi volt az az inkriminált pályázat, amelynek során eredeti állításom szerint 1 milliárd forintot osztottak szét. Nem kizárt, hogy a számot illetően tévedtem. A Terror Háza és az Emlékpontok honlapján közzétett, ezzel kapcsolatos közbeszerzések értéke „csupán” 795 millió forintot tesz ki. Mivel sem a Terror Háza sem az Emlékpontok honlap nem volt hajlandó tájékoztatni a projekt részleteiről – annak ellenére, hogy közérdekű adatigényléssel fordultam hozzájuk – ezért egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy a számok pontosak-e. Az a természetesen teljességgel megalapozatlan gyanú, hogy a projekt során sajátos kifizetésekre is sor került, mindenesetre nem csökken, különösen ha figyelembe vesszük, hogy a nyilvánosságra került tervek szerint a pályázat „nagykuratóriumi” tagjai havi 300.000 forintot kaptak volna sine cura tevékenységükért. A nehezen értelmezhető közbeszerzési adatokból is kiderül, hogy a projekt kapcsán a „nyilvánosság tájékoztatására” húszmillió-hétszázezer forintot, „marketingre” tizennégymillió-nyolcszáznyolcvanezer forintot költöttek el. Ehhez képest egy sajtóanyagot sem kaptam (holott több hete kértem) arról, hogy tételesen mire is ment el ez a tengernyi pénz. Jellemző, hogy bár elvileg készült valamilyen kötet a projekt eredményeiről, az gyakorlatilag nem hozzáférhető, olyannyira, hogy az a személy sem rendelkezik vele, akivel mint résztvevővel beszéltem. Nem gondolom, hogy az „Emlékpontok-audiovizuális emlékgyűjtés” projektben részt vevő történészek bármivel is visszaéltek volna. Arra azonban kíváncsi volnék, hogy az emlékpontok honlapot, ami a projekt eredményeit tartalmazza, hányan látogatják. Abból, hogy vendégkönyvében egyetlen (!) bejegyzést látok csak, arra kell következtetnem, nem túl sokan. És akkor felmerül a kérdés: mennyire is hasznosult az elöltött sok százmillió forint? Sokatmondó, hogy erről nincs nyilvánosan hozzáférhető tételes elszámolás.
Mindezt azért is tartom sajátosnak, mert volt munkahelyem teljes költségvetése kevesebb, mint tizede volt ennek a projektnek, ehhez képest ez a pénzköltés elképesztően felelőtlen pazarlás. Még akkor is az, ha a pályázatban megjelölt kuratóriumi tagok lemondtak volna főúri fizetésükről, aminek elfogadása egyébként önmagában is erkölcsi kompromittálást jelent, amikor sokkal több munkáért egy tudományos munkatárs ennek csak felében-harmadában részesül. Nem is beszélve arról, hogy a sok pénzért összegyűjtött anyag szakmai haszna több mint kérdéses: milyen szintű interjút tud készíteni egy középiskolás egy kérdőív segítségével? Lehet, hogy külső szemlélő számára minden kocsmai csevegés történeti interjúnak is minősül, de Máthé Áron biztos tudja, hogy egy oral history interjú és egy kérdőív kitöltéssel spékelt felkészületlen csevegés között mi a különbség.
De háborgásomat itt is visszavonom. Mint említettem, Schmidt Máriának és a Terror Házának joga van a kettős mérce alkalmazására. Ezért rajta és barátain semmilyen anyagi és szakmai kérdés nem kérhető számon. Így ő megengedheti magának nemcsak azt hogy eltitkolja közpénzek elköltését a keresetlen érdeklődők elől, hanem azt is, hogy múzeumában ártatlan mártíroknak állít be tömeggyilkos háborús bűnösöket (például Hadváry Pált, aki ukrán civileket mészároltatott le, vagy Bilkei-Papp Zoltánt aki notórius antiszemitaként 1944-ben nyilas különítményes is volt, a sor hosszan folytatható). Természetes, hogy ők a Terror Házában megdicsőülnek: hiszen akit a kommunisták kivégeztek, az csak jó ember lehet – ez Schmidt Mária horizontja.