Nagyon fontos, hogy megmutassuk a négy-öt legjobb munkát, és azok jó esetben rövidlistára tudnak kerülni, és egy-két díjat el lehet velük csípni.
„A portorozi Golden Drum hazai nagykövete vagy. Van egy csomó nagy fesztivál - Cannes, Eurobest, stb. Miért van szükség a Golden Drumra, mitől különleges?
Ez egy jugoszláv reklámfesztivál volt, és amikor Jugoszlávia felbomlott, a szlovének megszervezték a »New Europe«-nak. Ezt az elnevezést nem nagyon szeretem, de ezek azok a feltörekvő piacok, ahol nemcsak hobbiból vagy viccből gyártanak reklámot, mint mi a 80-as években, hanem valóban piaci alapon. Hogy mi értelme van? Nagyon jó alapvetően eltérő kultúrájú, de nagyon hasonló problémákkal küzdő emberekkel együtt lenni, együtt gondolkodni, hülyülni, dolgozni egy hétig. Adekvát a focis hasonlat: olyan liga nincsen ma a magyar fociklubok életében, ahol mi el tudunk lenni. Itt azért relevánsak vagyunk, ott vagyunk a középmezőnyben.
Beszélhetünk közép-európaiságról a reklámban?
Talán még páran emlékeznek az Akció Magyar Narancs-reklámjára, de voltak más kísérletek is, amelyek az ébredező, önigazolást és önidentitást kereső fázisban zajlottak. A románok is megcsinálták ezt 6-7 évre rá. A piac saját hangjának megkeresése mindig ilyen. Biztos vannak közös gyökereink - a szocializmusban hasonló bolgár lekvárokat ettünk, és hasonló szovjet autócsodáink voltak -, de a lelkünk azért más.
Milyenek a Golden Drumon a magyarok esélyei? Cannes-ban azért nem nagyon rúgunk labdába, bár nem is olyan rég volt szép magyar siker.
Nagyon változó. Voltak már grand prix győzelmeink, nem is olyan régen. Mondjuk, azok nem kifejezetten egy tömegterméknek, hanem egy játékgyárnak a hirdetései voltak. Én azt a kampányt nem nagyon láttam sehol utcákon, de ez is olyan, mint a filmfesztiválokon: Tarr Bélát sem néz mindenki, és mégis ő világon a legjobb filmrendező művész perspektívából.
Nagyon fontos, hogy megmutassuk a négy-öt legjobb munkát, és azok jó esetben rövidlistára tudnak kerülni, és egy-két díjat el lehet velük csípni. Ez teljesen rendben van, nagyjából itt tartunk. De olyan folyamatot most nem látok, hogy a magyar reklámnak ilyen vagy olyan kifutásai vannak. Mindenki halászgat a zavarosban, próbál túlélni, és egy-két olyan próbálkozása van, ami szép, jó, vagy ügyfélre készült, vagy nem.
Mond-e valamit egy adott piac reklámszakmájáról önmagában az, hogy hány díjat nyer? A románokkal példálóznak gyakran, de az a gazdaság egészen más szakaszában tart.
Tőzsdei cégeknél ez fontos, és a Cannes-i Reklámfesztivál is főleg ezért jó. A Gunn Report az ügynökségeket rangsorolja eredményeik alapján, és ezek a pontok azért fontosak, mert Nyugat-Európában összefügg az, hogy valaki milyen sikeres a kreativitásban és hogy egyébként ilyen vagy olyan érdemei alapján meghívják a tenderekre. Magyarországon ez sajnos nem jellemző, ez a korreláció nem áll fenn.”