A Balaton 75-ös cirkálóflottája, avagy a szeles fivérek

2012. június 25. 17:08

Kinek jut eszébe egy vesztésre álló háború vége felé ilyen méretes vitorlást építeni? Ki gondolhatta, hogy azzal majd nyugodtan vitorlázhat, mintha mi sem történt volna, amikor jönnek a szovjetek?

2012. június 25. 17:08
Varga Iván
Balatoniqum

„A »család« története majdhogynem a legendák ködébe burkolózik, sok benne a kérdéses elem. Egyáltalán: kinek jut eszébe egy vesztésre álló háború vége felé ilyen méretes vitorlást (vitorlásokat) építeni? Ki gondolhatta, hogy azzal, majd nyugodtan vitorlázhat, mintha mi sem történt volna, amikor jönnek a szovjetek? E hajók megálmodója vagy az örök optimisták bálványa volt, vagy látnok, hisz tudjuk: hajózni márpedig mindig kell, de hogy vitorlázni? Igen, egy ilyen, egy ekkora vitorlás megbabonázza az emberfiát, legyen az bár a régi uralkodó osztályt és passzióit lesajnáló kommunista, aki épphogy csak most tanulja a halkés helyét a régi urak asztalánál.

Az 1944-ben elsőnek megépült, Nemere II.-őt (amely csodás módon mai napig a Kékszalag csúcstartója), a Big Boy követte 47-ben (ma Sirocco néven fut, de »Győzelem«-ként is ismert volt), majd a triumvirátus utolsó tagjaként 49-re megépült a Lillafüred is. Utóbbi jellegében már valamelyest idomult a korszellemhez: 30 főt befogadó sétavitorlássá avanzsált időközben. Fedélzetén a párttal és a nép vezető beosztású fiaival hajózott, vidám úttörők part menti integetése közepette. A három fivért (mert egy ekkora árbocos valamit csak hímneműnek tekinthetünk) bármikor, bárhol is tűnjenek fel a csillogó víztükrön, messziről is megismerhetjük külalakjuk, méretük és vitorlázatuk alapján. E jegyeikben nagyjából azonos 75-ös cirkálok egyenként 5 tonnás ólom tőkesúllyal és 70 négyzetméter feletti vitorlákkal siklanak, csoda e ha, igencsak utolérhetetlenül? A csúcstartó Nemere II. ötször nyerte el a Kékszalagot!”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
blogen
2012. június 26. 12:47
A magyar nyelvben nincsenek nemek, így mi akár férfiasíthatjuk is a hajóinkat. Egyébként a hajók már csak hagyomány szerint nőneműek, a gyakorlatban a Lloyd's 2002 óta semlegesneműnek tekinti őket.
Matróz Kommandó
2012. június 26. 07:29
A hajó mindíg nőnemű. Ennyit egy szárazföldi patkány is tudhatna!
Ivcsek
2012. június 26. 07:29
Akkor Csehov. 3 nő-vér :)
Pernahajder Campbell
2012. június 26. 07:29
A Lillát férfinak nézni?! Kedves író, látott Ön már valaha közelről hajót?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!