Egyik részről felértékelődtek a blogok: az igazi ütős, kemény vélemények lekerültek szerkesztőségi tartalmakból és átkerültek blogokba. Ez egy viszonylag jól látható változás. A másik rész viszont – és valójában erről szól az egész médiapolitika – sokkal kevésbé látványos vagy megfogható. Nemcsak a Klubrádió esete mutatja, hogy nagyon komoly visszaélésekre van lehetőség. Itt minden arról szól, hogy a jobboldali médiumok piaci pozícióit a lehető legstabilabbá tegyék, és ezzel párhuzamosan – ha van rá mód – kiiktassanak mindenkit a másik oldalról. A pályáztatáson kívül ennek vannak más nyomai is: például a Metropol Fidesz-közeli cég általi felvásárlása, vagy a Népszabadsággal kapcsolatos Axel Springer-Ringier fúzió megakadályozása
. Nem a közvetlen szankcionálás, hanem a hosszú távú stratégia az, ami a médiapolitikát ma meghatározza: piaci pozíciókat szerezni és befolyásolni azokat a csatornákat, amiket sokan hallgatnak.
Mi a helyzet a kereskedelmi tévékkel?