Egy jobboldali, konzervatív politikai erő soha nem feledkezhet meg a létezésünk alapjáról, a természet törvényeiről és erejéről. Az ember nem azért közösségi lény, mert véletlenül így alakult, hanem mert így lett azzá, ami. A politika tétje ugyanis mindig az, hogy képesek vagyunk-e fenntartani a civilizációt annak nem dekadens értelmében. Minden háború megmutatja, mit jelent, ha ezt nem tudjuk fenntartani. A jobboldal nagy része 2006-ban is felismerte, hogy az anarchia, az erőszak – mint mindig – az élet biztonságát fenyegeti, túl a politikai, taktikai harc adott pillanatban gyakran átláthatatlan napi érdekein. Sose mindegy, ki az, aki uszít. 2006-ban a jobboldalnak nem volt érdeke a feszültség növelése.
*
Mit jelent magyarnak lenni? Önmagát túlélt kérdés? Ha így lenne, akkor nem értenénk meg a franciákat, olaszokat, angolokat, az oroszokat és az amerikaiakat sem, nem beszélve Magyarország környezetében élő népeket. A nemzet konstruált politikai fogalom, de nem utópikus. Racionális megfontolásokat egyesít érzelmekkel és hittel. Csak akkor vált negatívvá, amikor az állam és a nemzet fogalmát azonosították: egyébként a nemzeti érzés a hazaszeretet politikai fogalma. Megint fölbukkan egy megfordíthatatlan viszony: az ember – már csak a nyelvi kötöttség, a magyar nyelv egyedülállósága miatt fokozottan – előbb magyar, csak utána minden más a magyar ember – amennyiben az emberről, mint közösségi lényről beszélünk. Ez nem zárja ki, hogy valaki román állampolgár legyen, Angliában legyen ápolónő vagy Amerikában tanuljon.
Kell lenni valaminek, ami összetartja a magyar embereket, ez volt mindig az alapja a magyar nép létezésének – ez nem nacionalizmus a szó mai, negatív liberális értelmében, ugyanis a nemzet eredetileg pozitív liberális fogalom volt. Nem lehet mindig és örökké a második világháború árnyékában megítélni a politikai fogalmakat. Ami recseg-ropog, az a háború utáni félelmek hatása alóli felszabadulás: a németek mai is vezekelnek, a német jobbközép és a német szociáldemokrácia között lényegében nincs különbség, de az alkotmányos patriotizmus újbóli meghirdetése szolid jelzés, hogy szükség van a német identitásra, még ha a nacionalizmus vádját akarja is mindenképpen elkerülni; az angolok újra szkeptikusan tekintenek a kontinensre, különösen a franciákban nem bíznak; az Egyesült Államok pedig először néz szembe világhatalmának belső gazdasági gyengeségeivel; a világ többi része pedig így vagy úgy, de prosperál. Ez korábban elképzelhetetlen lett volna. Európa a maga jóléti államaival, berendezkedésével bajban van, mert a jólét fontosabb lett, mint a jólétet lehetővé tevő közösségi élet.
Leginkább azért van bajban, mert azt hitte, a nemzeti szuverenitás idejétmúlt idea. A posztkommunista világban azonban a nemzeti újjászületés a szabadság elnyerésének az egyik kifejeződési formája. A nemzeti érzés – ahogy a 19. században is – felszabadító érzésként s érvként jelent meg a kommunizmus összeomlása után. Több formája is van a nemzeti érzés újjáéledésének, új nacionalizmusok formálódnak, beleértve az európai radikális pártokat és mozgalmakat is, amelyek keresik a nemzetközi és a nemzeti közötti új egyensúlyokat. Nyilván lesznek rossz válaszok is. De jelenleg ez a fő kérdése mind gazdaságilag, mind politikailag a politikai küzdelmeknek. Ez határozza meg a magyar jobboldal dilemmáját is: meddig engedhető meg a globális gazdasági folyamatok terjeszkedése, és hol kell nemet mondani, sőt, ha kell, radikálisan ellenállni. Tipikusan ilyen kérdés a föld kérdése Magyarországon.
*