Álmodunk rendelkezésére

2012. február 23. 20:56

A Malév csődje után szakértők sugallják, politikusok követelik, a repülés iránt érdeklődő polgárok remélik, hogy lesz feltámadás.

2012. február 23. 20:56
Komment.hu

„Kétségtelen: az érzelmi veszteség jelentős, és sajnálatra méltó, hogy a Malév munkatársainak tudása, szakmai kultúrája nem egy nemzeti vállalat érdekében hasznosul. Ugyanakkor a budapesti utazókat teljes számban elviszik más légitársaságok. A Malév Budapestről induló (és ide érkező) utasainak száma 1,7 millió fő volt évente a 3,2 millió utasból 1,5 millió volt átszálló. A Ryanair (figyelemmel gépei kapacitására és feltételezve, hogy Budapestről is tudja produkálni átlagos 82,2 százalékos székkihasználtságát) akár több mint 1 millió utast is szállíthat. A Wizz Air a csődre reagálva először plusz 600 ezer, majd azt korrigálva plusz 1,1 millió utas elröptetésének tervét jelentette be. A diszkont kiszolgálást nem kedvelők (a Ryanair pluszdíjjal »bünteti« azokat, akik beszállókártyájukat nem nyomtatják ki maguknak otthon) pedig igénybe vehetik a teljes kiszolgálást nyújtó légitársaságok (elsősorban a Lufthansa-csoport) megnövelt számú és kapacitású járatait. Ha mindezek a bővítések sikeresek és tartósak lesznek, ez több utast jelent Budapestre (és akár még a hazánkban egy fillért sem költő átszálló utasok egy részét is pótolhatja). Túlzás tehát jelentős idegenforgalmi veszteségekről beszélni. És a Malév által kiszolgált városok közül sem túl sok marad vélhetően közvetlen légi kapcsolat nélkül. Az adófizetőktől mégsem várható el, hogy egyes utazókat mentesítsenek a bécsi átszállástól.

A Budapest Airportot az átszálló utasok (a 2011. évi forgalom 17 százaléka) eltűnésével érő veszteségek – és az állam esetleges kompenzációs kötelezettségei pedig ésszerűen újratárgyalhatóak lehetnek: visszafoghatók a reptér-üzemeltető cég fejlesztési kötelezettségei (pl. a terminálbővítés új utashidakkal), elvileg akár meghosszabbítható a koncesszió időfutama, stb. A Malév csődje ugyan számos más vállalkozásra (beszállítóra) kihathat, azonban a hosszú távú gazdasági növekedés és egy ország légitársaságának nagysága között nincs szoros kapcsolat. A látványosan fejlődő balti államoknak is csak veszteséges vagy már csődbe ment légitársaságaik vannak. A közvetlen térségünkben egyik legdinamikusabban növekvő Szlovákiának nemhogy nemzeti légitársasága, de még igazán érdemi forgalommal rendelkező repülőtere sincs.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Magyar Péter Sztálingrádja, Török Gábor minisztersége, Zelenszkij bukása – itt a Mesterterv legújabb adása

Magyar Péter Sztálingrádja, Török Gábor minisztersége, Zelenszkij bukása – itt a Mesterterv legújabb adása
Tovább a cikkhezchevron

Elvileg az sem elképzelhetetlen, hogy vannak olyan honfitársaink, akiknek van koncepciójuk, kreatív ötletük, elszántságuk, szakértelmük, továbbá tőkéjük egy gazdaságosan üzemeltethető nemzeti légitársaság létrehozásához. Részvénykibocsátással a nemzeti légitársaságért feltétlenül lelkesedők elszántsága is forintszavazatokra váltható. Helyes, ha az állam támogatja ezt az EU-n kívüli célállomások repüléséhez szükséges jogosítványok megadásával, és minden olyan módon, amivel kezdő vállalkozásokat általában segíteni szokott. De a feladat legyen a vállalkozóké, és ne a kormányzaté; a kockázat pedig legyen a befektetőké, és ne az adófizetőké! A siker kis esélyével kecsegtető vállalkozások futtatása az adóforintok terhére ugyanis nem más, mint aminek a kormány leginkább hadat üzent: »spekuláció« a javából.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
drieno
2012. február 23. 22:18
teljesen felesleges adófizetői pénzen légitársaságot fenntartani - nem mellesleg az eu nem is hagyja, amint ez bebizonyosodott nem is értem, miért gondolja bárki, hogy az állam majd létrehoz egy új malévet - egyszerűen a jelen szabályozók mellett nem teheti, nem tudom, feltűnt-e, de a malév azért csődölt be, mert az eu kötelezte az állami támogatások visszafizetésére, közel 100 milliárd forintról volt szó, erre kezdtek vakarózni a repterek, hogy ők most inkább előre kérnék a pénzt (kérdés, oszkó elvtársnak nem jutott-e eszébe egy s más az új munkahelyén?) arról nem beszélve, hogy a különböző air-ek már rég elvitték a piacot az utasoknak olyan légitársaságok kellenek, amikkel el bírnak jutni a-ból b-be, s ha a malévval nem megy, márpedig egy ideje nem, akkor megoldják mással - a legroszabb, ami ebben a tekintetben történhetett, hipp-hopp meg is történt, leállt a cég, kész, nincs visszaút ennyi volt a privatizációs sikersztori, itt a vége
Válasz erre
3
0
NoCsak
2012. február 23. 21:48
Ahhoz, hogy magyar légi közlekedés legyen, ahhoz magyar tulajdonú repülőtér is kell, és magyar vállalat vezetés! Mindem más csak "ideig óráig" fog működni! Kellet szarért-húgyért eladni a repteret?
Válasz erre
2
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!