Életképtelen az arisztokratikus szemlélet

2010. április 27. 16:54

A magas művészet képviselői hagyományosan lenézik a kereskedelmi produkciókat.

2010. április 27. 16:54

Itthon a magas művészet képviselői hagyományosan lenézik a kereskedelmi produkciókat, a kereskedelmi szereplők pedig a „lila művészeket”, akik alig tudják összekaparni a pénzt az alkotásaikra. Egyszer még régen, csináltam egy interjút Billy Wilderrel, és megkérdeztem tőle, hogy a húszas-harmincas években, amikor az ő karrierje elindult, milyen volt a viszony a filmesek a színházasok és az írók között. Azt tudni kell, hogy akkor még olyan írók dolgoztak Hollywoodban, mint Thomas Mann vagy Brecht, és ő nevetve azt felelte, hogy „az írók és a színházi emberek mindig lenézték minket, filmeseket, de szerencsére közben feltalálták a televíziót, így most már nekünk is van, akiket lenézhetünk”.

Mindegyik műfajban van jó és gyenge alkotás. Egy kereskedelmi termék is lehet értékközpontú. Nem véletlen, hogy a szakma legnagyobbjai, mint mondjuk Fellini, kitűnő reklámfilmeket készítettek, a legkiválóbb operatőrök, képzőművészek egyaránt dolgoznak művészeti és kereskedelmi területen.

Ma már egyre életképtelenebb a művészeti oktatásban az arisztokratikus szemlélet. Az a tapasztalat ugyanis, hogy akik művészeti ambíciókkal bekerülnek egy-egy főiskolára, a végén örülnek, ha egy kereskedelmi tévénél el tudnak helyezkedni, és ugyanez érvényes a többi művészeti területre is. Mint ahogy számos kitűnő, vagy kevésbé kitűnő színész is, reggeli műsorokat vezet anélkül, hogy a szakmának ezt a részét megtanulta volna. Jelenleg a piac dönti el, hogy kiből mi lesz, nem a képzés.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
drienovác
2010. április 28. 11:23
szerintem nem eről van szó, hanem arról, hogy bármit lehet jól is csinálni, míg a kereskedelmi megközelítésben a "jól", "rendesen", "alaposan" fogalmak gyakorlatilag nem léteznek, legfeljebb "na , ezt a szart is siekrült eladni", ami lehet érdem is, de a monopolhelyzetből fakadó következmény is csak megjegyezném, hogy különb falusi amatőr színjátszókat is látam már, mint a "kereskedelmi produkciók" jól kereső, úgynevezett sztárjait
ÁkiBáki
2010. április 27. 20:27
" Egy kereskedelmi termék is lehet értékközpontú." Ugyan már. Egy kereskedelmi terméknek nem értékközpontúnak, hanem eladhatónak kell lennie. Ha értékközpontú, akkor csak egy bizonyos rétegnek eladható, magyarul itt az értékközpontúság kereskedelmileg csökkentett értéket képvisel. Ezt pont Ön ne tudná, kedves Kepes úr?
dávid
2010. április 27. 19:30
"Egy kereskedelmi termék is lehet értékközpontú." Sokat lendítene az írás értékén, ha 4-5 példával alá is támasztanád ezt az elmúlt évekből.
nokia-doboz.absz
2010. április 27. 19:19
Azért azt írjuk a javára, hogy Eduval mégiscsak ő készítette az utolsó interjút:(
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!