A BKK összesített adatai alapján 2012-ben mintegy 15 km új vagy korszerűsített kerékpáros főhálózati elemet vehettek igénybe a biciklisek, 9 egyirányú utcában nyílt meg a kétirányú kerékpározás lehetősége (összesen kb. 2,6 km hosszon) és 5,2 km buszsávban lehet legálisan kerékpározni.
Jön a KENYI, a Budapest-Balaton kerékpáros útvonal és a BuBi
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlése szerint a jövőben is számos komoly kerékpározást érintő fejlesztés várható: a Nemzeti Közlekedési Stratégia részeként készül az Országos Kerékpáros Koncepció és Hálózati Terv, amely egyebek mellett kijelöli a hosszú távon megvalósítandó hálózati elemeket, de például az infrastruktúrák fenntartásának kérdésére is igyekszik megoldást találni. Az Új Széchenyi Terv keretében megkezdődik a kiemelt projektek – EuroVelo 6 Duna menti kerékpárút I. üteme (Rajka-Budapest), Budapest-Balaton kerékpáros útvonal, Balatoni kerékpáros körút komplex fejlesztése – előkészítésére és megalapozására szolgáló megvalósíthatósági tanulmányok készítése.
A tárca tájékoztatása szerint a közeljövőben elindul a KENYI Kerékpáros Nyilvántartó rendszer fejlesztése és az országos kerékpáros hálózat adatbázisban jelenleg nem szereplő szakaszainak részletes felmérése, így naprakész információkhoz juthatnak majd a kerékpárosok. Megkezdődhet majd a BuBi, a fővárosi közbringa-rendszer próbaüzeme is, bár mint kiderült, nem nyáron, hanem csak néhány hónappal később.
A Kerékpárosklubnak vegyesek az érzései
A fejlesztésekről megkérdeztük László Jánost, a Magyar Kerékpárosklub szakmai igazgatóját. A kerékpáros aktivista a Mandiner.kerékpárnak elmondta: azzal elégedettek, hogy sokkal nagyobb figyelem fordult az ügyre, és sokkal több kerékpáros beruházás történt az elmúlt években, mint korábban.
Azzal viszont nem elégedettek, hogy sokszor nem megfelelő infrastruktúra épült ki. Példaként említette, hogy számos településen a járdán alakították ki a kerékpárutakat, mivel bicikliútra volt pályázat, járdaépítésre meg nem, és így oldották meg a fejlesztést. „Ez nagyon nagy baj sok helyen” – mondta, hozzátéve, hogy ezen kívül is akad még minőségi probléma a tervekkel. Arra a kérdésre, hogy a biciklis infrastruktúra követi-e az igényeket, László János úgy válaszolt: nem az igényeket kell követnie az infrastruktúrának, hanem igényeket kell teremtenie. „Kerékpáros közlekedésre igény akkor lesz, ha lesz jó infrastruktúra. Olyanoknak kell lenniük, hogy mindenkinek kedve legyen biciklire váltani, ezek a mostaniak jelentős része nem ilyen” – mondta a Kerékpárosklub szakmai igazgatója. Kitért arra is, hogy a Magyar Kerékpárosklub nem csak Budapesten működik együtt a BKK-val, illetve az önkormányzattal, számos más településen is kikérik a véleményüket. Hozzátette ugyanakkor: az egy másik kérdés, hogy megfogadják-e, mert ez nem mindig történik meg.