Durva, hogy ez a nagy ország a szénre szavaz! 

2025. november 03. 10:47

Törökország a 8,7 milliárd dolláros szénárgaranciával a hazai lignitet favorizálja, hogy csökkentse az energiaimport-függőségét, ám ez fékezi a zöldátállást. A napenergia költsége jóval alatta marad a szénnek, mégis a fosszilis lobbi diktál.

2025. november 03. 10:47
null

Törökország energiapolitikája egyszerre tükrözi a gazdasági pragmatizmust, a politikai realitásokat, miközben – egy friss döntés kapcsán – némiképp háttérbe szorulnak a hosszú távú fenntarthatósági célok. Jelenleg az ország az energiaigényének mintegy 70 százalékát importból fedezi, elsősorban földgáz és kőolaj formájában, amelynek jelentős részét Oroszországtól és Irántól szerzi be.  

Ez a függőség nyilvánvalóan nemcsak gazdasági, hanem geopolitikai kockázatot is jelent. Ebben a kontextusban a lignitalapú szénbányászat és a hozzá kapcsolódó energiatermelés alapvető szerepet játszik a kormány stratégiájában, amely az Energiafüggetlen Törökország 2053 víziót tűzte zászlajára. (A tervek szerint 2053-ra az energiaigény 90 százalékát főként megújuló hazai energiaforrások, nukleáris energia és zöldhidrogén fejlesztésével kívánják fedezni.) 

Azonban a szén támogatása – különösen a 8,7 milliárd dolláros, négy évre szóló árgarancia – ellentmondásos helyzetet teremt: miközben csökkenti a külföldi energiafüggőséget és munkahelyeket biztosít, gátolja a megújuló energiaforrások térnyerését, és aláássa a karbonsemlegességi célokat.  

A szén szerepe 

A megújuló török energiapolitika egyik alappillére a hazai erőforrások kiaknázása, amelyben a szén – különösen a lignit – kiemelt szerepet kap. A szénipar több tízezer munkahelyet teremt, főleg az ország szegényebb, vidéki régióiban, például Afşin-Elbistan, Soma és Tunçbilek térségében. Ezeken a területeken a bányászat és a kapcsolódó iparágak a helyi gazdaság gerincét alkotják, így a bányabezárások nemcsak gazdasági, hanem politikai kockázatot is jelentenének. A kormány számára a szén támogatása tehát az energiapolitikán kívül társadalmi stabilitási kérdés is, hiszen a munkahelyek megszűnése szociális feszültségeket szülhet. 

A friss árgarancia 

A szénipar támogatása mögött jelentős gazdasági és politikai érdekek állnak. A már említett, a kormány által a közelmúltban nyújtott négy évre szóló 8,7 milliárd dolláros árgarancia kiemelkedő szerepet játszik ebben. Ez ugyanis körülbelül 75 dollár/MWh-s árszintet biztosít a szénalapú erőműveknek, ami 12 százalékkal magasabb a piaci átlagárnál és 36 százalékkal haladja meg a hazai széntermelés költségeit.  

Ráadásul a termelési költségek török lírában merülnek fel, míg a kifizetések dollárban történnek,  

ami a líra volatilitása mellett további pénzügyi előnyt jelent a széniparnak. Ez a konstrukció nemcsak jövedelmezőséget garantál, hanem hosszú távú biztonságot is nyújt a szénalapú energiatermelés számára.  

A szén mögött természetesen erős az ipari és politikai lobbi. Számos helyi nagyvállalatnak vannak ugyanis érdekeltségei a szénbányászatban és az energiatermelésben, a kormányzati támogatások – árgaranciák, adókedvezmények és szénalapú fejlesztési programok – pedig ezeket a köröket erősítik. Ez a szoros összefonódás részben megmagyarázza, hogy miért ragaszkodik a kormány a szénipar fenntartásához annak ellenére, hogy a megújuló energiaforrások évről évre egyre versenyképesebbek; bár igaz, hogy időjárásfüggők és a nagy mennyiségű, költséghatékony tárolásuk sem megoldott. Ez utóbbi viszont a szénerőművek esetén nem probléma. 

A megújulók árnyékában 

Miközben a szén támogatása gazdasági és politikai szempontból logikus lépésnek tűnik, a megújuló energiaforrások térnyerése új perspektívát nyit. Az elmúlt évtizedben a napelemes áramtermelés költsége globálisan 69 százalékkal csökkent, ez jelenleg körülbelül 43 dollár/MWh, ami kevesebb mint a fele a szénalapú termelés költségének (90 dollár/MWh).   

Ez az árkülönbség világosan mutatja, hogy a napenergia nemcsak környezetbarát, hanem gazdaságilag is versenyképesebb alternatíva. 

Törökország jelenleg 24 gigawatt napenergia-kapacitással büszkélkedhet, ami az ország energiamixének 12,4 százalékát adja. Bár a kormány ambiciózus célkitűzése az, hogy 2035-re 120 gigawatt megújuló kapacitást érjen el, ehhez a hálózat jelentős korszerűsítésére és tárolórendszerek kiépítésére van szükség. Csakhogy a szén támogatása elvonhatja a forrásokat ezekről a zöldgazdasági területekről.  

Az említett 8,7 milliárd dolláros árgarancia csaknem 53 százalékkal meghaladja a következő öt évre tervezett 5,7 milliárd dolláros villamosenergiahálózat-fejlesztési büdzsét.  

Elemzők szerint ehelyett a forrásokat a hálózat modernizálására, a megújulóenergia-beruházások bürokratikus akadályainak lebontására és a tárolási kapacitások bővítésére kellene fordítani. 

Átmeneti stratégia? 

A kormány szerint a szén csupán egy „átmeneti energiahordozó”, amely addig játszik szerepet, amíg az ország fel nem építi a megújuló energiákhoz szükséges infrastruktúrát. Ez az érvelés jól illeszkedik az Energiafüggetlen Törökország 2053 stratégiába, amely a nemzeti szuverenitást és az energiaellátás biztonságát helyezi előtérbe, nem pedig a zöldcélokat. 

Ugyanakkor az általuk kitűzött karbonsemlegességnek  ellentmond a szénipar frissen bejelentett támogatási szintje. A szénalapú energiatermelés ugyanis nemcsak környezeti, hanem gazdasági szempontból is egyre kevésbé fenntartható, hiszen a megújulók költségcsökkenése és a globális zöldátállás nyomása új kihívások elé állítja Törökországot. 

A szén támogatása tehát egyfajta paradoxon:  

egyrészt rövid távon csökkenti az energiafüggőséget és stabilizálja a vidéki gazdaságokat, másrészt gátolja a megújuló energiaforrások gyorsabb térnyerését, ami hosszú távon alapvető lenne a gazdasági versenyképesség és a fenntarthatóság szempontjából.  

A kormány hatalmas árgaranciája jelentős összegeket von el olyan beruházásoktól, amelyek a modern, rugalmas villamosenergia-hálózat kiépítését és a megújulók integrációját segítenék elő. 

Merre tovább? 

Törökország az energiapolitikájában kényesen egyensúlyozik a rövid távú gazdasági és politikai érdekek, valamint a hosszú távú fenntarthatósági célok között. Ahogy utaltunk is rá, a szénipar támogatása rövid távon biztonságot és stabilitást nyújthat, de hosszú távon kockázatot jelent a gazdasági versenyképességre és a környezetvédelemre nézve.  

  

Kapcsolódó: 

 

 Nyitókép: Adem ALTAN / AFP

 

 

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bagoly-29
2025. november 03. 16:38
Igen, pragmatizmus. Azt kell kihasználni ami már meg van s nem azután futni ami csak igéret lehet! A kommunizmus eszméje is ezért bukott meg s manapság pont az neomarxisták erőltetik a megujjuló energiaforrásokat is, a zöldségeket, az igérgetést, az elhülyitést!
Válasz erre
1
0
tintapaca
2025. november 03. 16:29
Folytatás: a nagy távolságról i mportált energia hordozók - azon kívül, hogy deviza kitermelési kényszert jelentenek -, a mai tapasztalatok alapján, súlyos kockázatokat rejtenek magukban. A vezetékek útján lévő országok bármelyike, egyik pillanatról a másikra , ellenségessé válhatnak, maguktól, vagy külső befolyásra. Tehát az ellátásbiztonság kockázata áll fenn. Gazdasági megfontolások alapján és stratégiai szempontból is a legjobb és legolcsóbb a hazai energia forrás. Több száz nagy hozamú gáz és olajlelőhely ismert hazánkban, amelyeket - valamely különös ok miatt - nem aknáznak ki. Nem tudtam kinyomozni, hogy a heresznyei -Somogy megye -, hatezer hordó/nap kút termelés hová lesz. Óriási gáz-és olajmező terül ela Dráva mellékén. Van olaj a Balaton keleti oldalán. A megkutatott helyek fellelhetők az internmeten, csak keresni kell.
Válasz erre
0
0
tintapaca
2025. november 03. 16:23
Miért jó , hogy ezer kilométerekről importálunk gázt, nyersolajat, és hamarosan áramot is, drága devizáért, amelyért vért izzadunk, és áron alul adjuk el javainkat? A hatvanas években a fellendülő orosz olaj- és gáztermelésnek piacot kerestek, és ezért le kellett állítanunk a szénbányáinkat. Hangsúlyozom, szénbányáinkat (nem lignitet)! Másrészt a KGST-Varsói szerződés országaként a csővezeték pórázára kötöttek bennünket. Ezt örököltük, és máig működött. De jött az USA Ukrajna leválasztása a csővezetékek útján, és áldozatul estünk egy korábbi, energia zsarolás infrastruktúrájának. Faluvégi és Nyers Rezső az első olajválság miatt felismert, hogy kell az Adria vezeték is. Azonban, a zöld őrületet elfelejtve, neki állhatnánk a 8,5 milliárd tonna - nem tévedés -, magas kalóriájú, energetikai széln kitermelésének, hogy legalább az áramot tekintve, ne kelljen importálnunk Paks II. elkészültéig. Devizába sem kerülne. Külszini kitermelés lehetséges Váralja és Mecseknádasd között.
Válasz erre
0
0
bubi55
2025. november 03. 15:17
Az EU-s Németország hány milliárd dolláros szénárgaranciával a hazai és lengyel szénnel és lignitet favorizálja? Világ nincs olyan elvakult mint a német vezetés, sehol nem bontják vissza (főleg) a legmodernebb atomerőműveit annak érdekébe, hogy hátha fúj a szél..., de akkumulátort és energia tárolót sem gyárt mert agyon szankcionál és szabályoz!! Ez már a vég kezdete!
Válasz erre
1
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!