A szerző a Makronóm elemzője.
A BigTech vállalatoké a világ: az Alphabet és a Meta biztosítja azoknak a platformoknak az első négy helyét, amelyeket tavaly novemberben a legtöbben kerestek fel a világon. A Google toronymagasan veri a mezőnyt a maga havi 136 milliárdos látogatottságával (az egyedi látogatók száma 6,3 milliárd), a második helyen a YouTube áll 72, 8 milliárdos látogatottsággal (az átlagos látogatási idő közel 25 perc), a bronzérmet pedig Mark Zuckerberg egyre zavarosabb jószága, a Facebook szerezte meg 12,7 milliárd kattintással/koppintással.
A Google havi látogatásainak száma meghaladja a következő 10 listás webhely összesített látogatottságát, az egyeduralmát tehát továbbra sem veszélyezteti semmi. Hacsak azok a futó és tervezett perek nem, amelyeket az Egyesült Államokban indítottak a vállalat ellen egyrészt az online keresés monopóliuma, másrészt az internetes hirdetési piac mintaszerű tarolása miatt. Az Alphabet mellett a Meta is kap jóból és rosszból egyaránt: piaci részesedése miatt csillagászati összegeket zsebel be a hirdetési bevételekből, ám éppen ezért merülnek fel újra és újra vele szemben a nem tiszta monopolhelyzet miatt felbukkanó vádak.
Összességében a nagy techvállalatok teljesen uralmuk alá hajtották a webes forgalmat, amelynek 90 százalékáért felelnek. Ráadásul berobbannak a mezőnybe az MI-szolgáltatások is: a ChatGPT tavaly már a kilencedik helyen állt, havi 4,8 milliárdos látogatással. (Az OpenAI heti 400 millió felhasználójával 300 milliárd dollárt ér.)
A Visual Capitalist ábráján látható a tavaly novemberben mért összesítő, benne, azaz rajta kívül egy nagy talánnyal, a TikTokkal, amelyet a huszadik helyre lökdösött vissza a 2,5 milliárdos havi látogatás.